TDC-topchef: Vi er på rette kurs

Tilbagegangen i juli-september er utilfredsstillende, men prisstigninger hjælper TDC, og koncernchef Carsten Dilling vægrer sig ved at gå mere ind i priskrigen, selv om TDCs mirakelmiddel ikke har haft så stor effekt som ventet.

TDC-topchef Carsten Dillings (til højre) nylige aftale med elselskabet Trefors administrerende direktør Knud Steen Larsen og TDCs opkøb i Norge skal ruste TDC til fremtiden, siger Carsten Dilling, der ser gode tegn på, at det igen kan gå fremad. Arkivfoto: Nikolai Linares, Scanpix Fold sammen
Læs mere
Foto: Nikolai Linares

»Tendensen er ret kurs og fart!«

Det fastslår TDCs koncernchef Carsten Dilling over for Berlingske oven på fredag morgens 3.-kvartalsregnskab, som ellers viste tilbagegang på alle linier - men mindre end tidligere.

»Det er stadig utilfredsstillende, at vi mister 10.000 mobilkunder, men det er helt anderledes end årets første to kvartaler, hvor vi mistede 92.000 kunder. To af vore hovedmærker - Fullrate og YouSee - føjer faktisk kunder til, så nu skal vi bare have de to andre (selve TDC og Telmore, red.) med,« siger Carsten Dilling.

Gode tendenser og større robusthed

Han understreger, at TDC tidligere har meldt ud, at omsætningen for hele 2014 vil falde med 3,5 procent i forhold til 2013.

»Det er selvfølgelig et problem, men i indeværende kvartal er vi nede på et fald på 2,8 procent, og selv om det ikke er komfortabelt, er det pænt under de 3,5 procent. Vi har i 3. kvartal også reduceret omkostningerne med seks procent i forhold til sidste år. Det kan naturligvis ikke holde ind i 4. kvartal, men TDC har fået en anden robusthed, og der er gode tendenser, allervæsentligt at pengestrømmen vokser, hvilket er ganske vigtigt, når vi kikker fremad,« siger teletopchefen.

Dine konkurrenter tager alle kunderne. Kommer de tilbage på et tidspunkt?

»Vi har hele tiden været os bevidst, at hvis vi kun skal konkurrere på pris, kan vi ikke stille op. I stedet vil vi give kunderne bedre oplevelser og bedre produkter gennem nye apps, som vi har lanceret i dette kvartal. Kunderne skal kunne se live-TV, film og serier her og dér og alle vegne - på smart-TV hjemme, på mobilt udstyr på farten. Ved at tage live-TV ind på de nye apps prøver vi at redefinere kabel-TV-verdenen og kan dermed tilbyde noget ekstra i forhold til Netflix,« siger Carsten Dilling.

Svært med mirakelmidler

Det kræver - endnu - et abonnement på en TV-grundpakke, før man kan bruge TDCs og kabel-TV-selskabet YouSees Play-applikationer, men »det kan være, at det kommer på et tidspunkt«, at TDC-koncernen udvider sin rækkevidde på TV-markedet ved at sælge TV direkte som applikationer til mobilt udstyr.

TDCs mobilselskab Telmore lancerede i juni i år tilbuddet om for 100 kroner ekstra om måneden oven i det almindelige mobilabonnement at få adgang til flere streamingtjenester, digitale magasiner og blade samt musik. Det blev af mange set som et mirakelmiddel i den mangeårige mobilkrig, hvor alt kun handlede om lavere priser. Selvtilliden var i top, og TDC meldte ud, at man forventer et sekscifret antal nye kunder. Det trækker dog lidt ud.

»Vi kan ikke være med i kampen, hvis vi kun skal tænke i pris. Vi tror fuldt og fast på, at vi kan sælge mere til de danske husholdninger, få godt fat i hele familien og få alt deres udstyr med om bord. Men vi skal lære at sælge produktet. Lidt for mange tegner abonnement og forlader os derefter for hurtigt. Men vi har et godt taktslag. Vi skal dog uddanne markedet lidt i, hvilket fantastisk register af tjenester man kan få for næsten ingen penge. Og vi skal nok nå et femcifret tal inden nytår,« fastslår Carsten Dilling.

Nye aftaler kan sikre lavere TV-priser

TDC købte for nylig Norges næststørste kabel-TV-selskab Get for 12,5 milliarder kroner og indgik forleden en banebrydende aftale med elselskabet Trefor i det jyske trekantsområde, hvor TDC næste år overtager driften af nettet og får adgang til at sælge sine egne produkter.

»Vi har fået en lidt højere stemmeføring. Allerede nu får vi mere opmærksomhed fra indholdsleverandørerne. Vi er klart blevet mere interessante. Der er også forskel på, hvad YouSee og Get er god til. Hidtil har vi kun set prisen på indhold, som vi køber ind, gå én vej. Men Get har faktisk været dygtigere end YouSee til at oprimere omkostningerne og har kunnet holde priserne i ave, i visse perioder sågar kunnet lade dem falde,« siger Carsten Dilling.

Prisstigninger hjælper i pengekassen

TDC hævede 1. juli prisen på et fastnetabonnement markant. I juli-september har 46.000 fastnetkunder forladt telekoncernen.

Er det ikke lidt ligesom posten, der sætter priserne på at sende breve op, hvorved endnu færre sender breve?

»Vi har en fast omkostningsbase på fastnettet og færre kunder at fordele den på. Vi var godt klar over, at prisstigningerne ville prikke til de kunder, der overvejede at forlade os, men faktisk har effekten været mindre, end vi regnede med. Faldet er nogen lunde kontrollabelt. 46.000 kunder er stadig en hel del men ikke på et kritisk niveau. Effekten af prisstigningen gør dog, at TDCs omsætning er blevet en anelse bedre,« medgiver koncernchefen.

LÆS MERE