Ekstra pres på TDC efter Telenor-fremgang

Der er tegn på, at mobilpriskrigen begynder at ændre sig til at handle om ekstra tilbud, som danskerne ikke hidtil har tænkt over som en del af deres abonnement, men som får dem til at blive i stedet for at skifte til konkurrenten, siger analytiker.

Mobilabonnementer bliver mere og mere end blot et spørgsmål om pris, fordi der kommer alle mulige ekstra tjenester med i abonnementet, hvilket gør det sværere at skifte til et andet selskab. Arkivfoto: Camilla Rønde, Scanpix Fold sammen
Læs mere
Foto: Camilla Rønde
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

TDC er sat under yderligere pres, efter at den nærmeste konkurrent - norskejede Telenor - onsdag morgen fortalte, at der på tre måneder var kommet 41.000 nye mobilkunder til.

TDCs »mirakelmiddel« ser derfor mindre mirakuløst ud end forventet, mener senioranalytiker hos Sydbank, Morten Imsgard, der følger telemarkedet tæt. Telmore Play er TDCs lavprisselskab Telmores tilbud om for 100 kroner ekstra om måneden at få gratis Telmore Musik, e-bogstjenesten Mofibo, to digitale aviser, fire digitale Egmont-bladesamt film- og TV-tjenesterne HBO Nordic, TV 2 Play og CMore og udsigten til »et sekscifret antal kunder frem mod 2015«, som TDC selv har sagt det.

TDC kommer med sit regnskab fredag morgen.

Stadig store udfordringer for TDC

»Efter at have set regnskaberne fra Telenor, Telia og »3« tegner det ikke det mest positive billede af, hvor TDC står i konkurrencen. TDC er måske blevet mere konkurrencedygtig men har stadig store udfordringer med at bremse sin kundeafgang. Størstedelen af de kunder, som Telenor, Telia og »3« vinder, må komme fra TDC, og dermed er der ikke noget klart billede af, at Telmore Play har ændret spillets gang, så de andre er blevet sat skakmat. Telmore Play hjælper TDC til at tabe færre kunder og dæmper måske konkurrenterens kundeoptag, men det har ikke skabt den dramatiske ændring, hvor TDC buldrer frem - i alle tilfælde ikke endnu,« siger Morten Imsgard til Berlingske.

Telia hentede 9.000 nye mobilkunder og »3« 12.000 i juli-september. Det er for begge noget færre end tidligere, hvor de har været topscorerne.

Morten Imsgard mener, at Telenors indtjening fortsat er udfordret, og at overskudsgraden også halter i forhold til sidste år, selv om begge dele ligger bedre end for tre måneder siden.

Nye tilbud bygger hegn om kunderne

»Telenor kan sætte et lille flueben ud for at have vendt den negative udvikling og tage nye kunder ind. Men spørgsmålet er, hvor lønsomme de er, og hvordan man vinder dem. Telenor har taget en del af de nye kunder fra TDC ved at have vundet to store, offentlige kontrakter, men erhvervsmarkedet har et meget lavt månedsforbrug, og den type kontrakter understøtter ikke ønsket om at blive mere lønsom i Danmark,« mener Morten Imsgard.

Han ser dog en positiv snert af, at kampen om privatkunderne måske er bremset en smule op.

»Der er mange synlige tegn på, at teleselskaberne arbejder meget hårdt på at sænke kundeafgangen i Danmark. Selskabernes bedste våben er at bygge et stort hegn rundt om kundebasen, så kunderne ikke længere 100 procent kan sammenligne pris mod pris men - hvis de vil skifte abonnement eller selskab - skal til at give afkald på noget, der har væsentlig værdi for dem. Det er fundamentet for at have en god forretning, at man kan holde på kunderne, så det ikke bliver den evige jagt med slagtilbud, hvor man så skal begynde forfra seks måneder senere, når bindingsperioden udløber. Så forhåbentlig har Marek Slacik ret i, at det lykkes at holde kunderne i butikken,« siger Sydbank-analytikeren, efter at Telenors danske topchef, Marek Slacik, tidligere onsdag sagde til Berlingske, at han forventer, at tilbagegangen i kundeantallet er slut nu.

Ikke nok at se på prisen

Telenor har gennem familieabonnementer og senest en aftale med Microsoft om at give kontorpakken Office 365 med nu ubegrænset netlagerplads som en del af abonnementerne forsøgt at give abonnenterne noget, som de ikke kan få andre steder.

»Det er endnu en måde at hegne kunderne ind på, for det er sværere at konvertere hele familien til et andet abonnement end selv at jage en bedre pris. Danskerne skal lære at sætte flere tjenester sammen, som de normalt ikke har betragtet som en del af teleabonnementet. Men det tager tid at vænne danskerne til at kikke på indholdet af deres abonnement og ikke kun prisen, altså uddanne kunderne til at tænke i værdi. Det vil tage år, men man kan da håbe, at Telenors udmeldinger kan tolkes, som at konkurrencesituationen er blevet mere normaliseret, og at de fire store - TDC, Telenor, Telia og »3« - ikke river og flår i hinanden men arbejder internt på at skabe en bedre forretning med bedre indtjening,« siger Morten Imsgard.