Analytiker: TDC fanget i konkurrenters skruetvinge

Julehandelen må friste TDC til at melde sig ind i priskrigen igen, for telegiganten er virkeligt udfordret, mener aktieanalytiker oven på nyt regnskab med tilbagegang.

TDC-koncernen - Danmarks største telekoncern - er fortsat presset af den hårde konkurrence. Arkivfoto: Scanpix Fold sammen
Læs mere

»TDC er stadig virkelig fanget i konkurrenternes skruetvinge. Meget lykkes, men det går for langsomt. Konkurrencen er megahård, og TDC er ramt af myndighedernes regulering. De ting, de søsæstter, er gode, men presset er stort, så der er total ubalance.«

Sådan konkluderer senioranalytiker Morten Imsgard fra Sydbank oven på fredag morgens TDC-regnskab for 3. kvartal, som viser tilbagegang på alle fronter, om end TDC ikke mister helt så mange kunder som tidligere.

»Overordnet er der ikke den store dramatik i regnskabet. Det er meget på linie med det ventede, indtjeningen sågar lidt over. Men på driftssiden er der virkeligt udfordringer. Det er meget begrænset, hvor meget bedre det går for TDC. TDCs tre store konkurrenter satser benhårdt på at vinde mobilkunder på en lavere pris, og det presser TDC voldsomt. TDC har meget svært ved at løfte den opgave og ved, at man har nået smertepunktet og ikke kan blive ved med at tabe kunder i samme tempo,« siger Morten Imsgard til Berlingske og henviser til, at udgifterne til at fastholde kunderne i TDC stiger.

Priskrig må friste

Det kan blive meget svært for TDC at undgå at melde sig ind i priskrigen igen i større omgang.

»Spørgsmålet er, om konkurrenterne på et tidspunkt får held til at presse TDC ud i yderligere konkurrencetiltag, så TDC kaster håndklædet i ringen og ser på priserne - eller skruer yderligere op for fastholdelsesomkostningerne. Telenor har jo stor succes med at give tilskud til mobiltelefoner. Der må være folk i TDC, der er vældigt fristet til at springe om bord. De ved, at den store julehandel vil løse problemet - og så må man bagefter finde ud af, hvordan man tjener penge,« siger Morten Imsgard.

TDC har på tre måneder mistet 10.000 mobilkunder, 46.000 fastnetkunder, 1.000 TV-kunder og 1.000 bredbåndskunder - eller 223.000 kunder på et år.

TV er blevet et problem

TDC hævede 1. juli prisen på et fastnetabonnement væsentligt, men det har ikke skabt en syndflod af opsigelser.

»Kundeafgangen er på niveau med tidligere. Fastnettet gennemlever en stabil, langsom afvikling, og TDC kan lige så godt vride så meget ud af citronen som muligt indtil da. Det koster ikke nødvendigvis så meget på kundeafgangen,« siger Morten Imsgard.

Derimod er TDCs TV-forretning et problembarn. Det var tidligere TDCs guldæg, men folks TV-vaner har ændret sig markant.

»Den tid, folk bruger på flow-TV (mens det sendes, red.) falder, flere vælger streamingtjenester, og flere vil derfor have mindre TV-pakker. YouSee taber organiserede antenneforeninger, og TDC er fanget i en meget ond spiral, hvor de er nødt til at sætte priserne op, fordi priserne på indhold stiger. Dermed bliver flere kunder utilfredse og vil have mindre TV-pakker. TDC tør omvendt ikke smide de populære kanaler ud, for så vil folk helt sikkert søge andre steder hen,« siger senioranalytikeren.

Ingen sikker sejr - men mulighed for kamp

Han holder særligt øje med, om det nyeste tiltag med at tilbyde abonnementer med TV-arkiv, så man selv kan vælge, hvornår man vil se programmerne, bliver en succes.

»Det er et af de bedste træk for at bremse udviklingen,« siger Morten Imsgard.

TDC vil hellere se fremad i dagens regnskab og fremhæver derfor det nylige køb af Norges næststørste kabel-TV-selskab Get for 12,5 milliarder kroner og den banebrydende aftale med energiselskabet Trefor i det jyske trekantsområde.

»TDC ved godt, at det, de lægger frem i dag, er fuld af udfordringer og problemområder. TDC har to ting at klynge sig til: De har købt sig til mere vækst i TV-forretningen og dermed lidt bedre forhandlingsmuligheder, og så har de fat i et attraktivt område af Danmark gennem aftalen med et elselskab med en ret stor kundebase. Der kan ligge nogle store sejre og vente, men det er jo ikke givet, at man får dem i hus - men man har fået adgang til at slås om kunderne,« siger Morten Imsgard.

 

LÆS MERE