Sverige overvejer forbud mod mobilbanker

Det svenske datatilsyn er bekymret for sikkerheden i Danske Bank og Nordeas apps, som gør det muligt at ordne bankforretninger via mobilen.

Danske bank præsenterede sin mobilapp for tre år siden. Mobilbanken bekymrer det svenske datatilsyn, fordi den giver let adgang til personlige oplysninger. Fold sammen
Læs mere
Foto: Marie Hald
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

I yderste konsekvens kan det svenske Datatilsynet ende med at forbyde Danske Banks mobilbank. App'en har nemlig sikkerhedsbrister, der gør det for let at hacke sig ind og få adgang til personlige oplysninger. Det fortæller svt.se.

Viden om, hvordan vi tjener og bruger vores penge rummer nemlig samtidig meget følsomme informationer, der skal beskyttes bedre end med personnummer og pinkode, mener Datatilsynet.

»Hvor har du købt ind, har du været hos lægen og betalt en lægeregning, hvor meget får du i løn, og hvilke lån har du,« siger IT-sikkerhedsekspert hos Datatilsynet Adolf Slam, som eksempler på spørgsmål, kontoinformationerne kan give svar på. Oplysninger om lægebesøg vil fremgå af kontoudtoget, fordi det koster penge at gå til lægen i Sverige.

Datatilsynet har gennemgået mobil-apps fra Danske Bank, Nordea og Handelsbanken, og de har alle givet anledning til bekymring. Nordea og Handelsbanken har dog foreslået, at mobilbanken knyttes til én bestemt telefon for at skærpe sikkerheden, og det forslag har Datatilsynet nikket til.

Danske Banks forslag om at forbedre sikkerheden ved at kombinere pinkoden med en sensor, der registrerer ejerens tastemønstre og tempo, er imidlertid ikke godt nok, mener Datatilsynet.

I sidste ende kan konsekvensen blive et forbud mod Danske Banks app.

»Den løsning, de foreslår, er ikke god nok. Vi vil følge op på det, og gør de ikke noget, kan vi forbyde app'en,« siger Adolf Slam.

Danske Bank vil nu overveje, om man vil acceptere Datainspektionens afgørelse eller klage over den, skriver banken i en mail til SVT.