Stylepits salg falder markant og bundlinjen bløder fortsat

En stor tilbagegang i salget og fortsatte røde tal på bundlinjen er realiteterne for tøjkoncernen Stylepit, der fredag har gjort status for første halvår af sit regnskabsår, hvilket formentlig er det sidste regnskab som børsnoteret selskab.

Anders Holch Povlsen Fold sammen
Læs mere
Foto: Pressefoto

Stylepit havde i halvåret 2015/2016 et salg på 168 mio. kr., hvilket er en tilbagegang fra 210,6 mio. kr. i den samme periode året før. Selskabet er blandt andet udfordret af, at man har skiftet navn fra Smartguy til Stylepit og dermed slås med en lav kendskabsgrad.

Salget er faldet med 20 pct. samlet set, og her har tilbagegangen været størst på markederne uden for Norden, da selskabet har øget fokus på markederne i og omkring Danmark, men ikke desto mindre er salget dykket 15,2 pct. her.

På driftsresultatet før skat, renter og af- og nedskrivninger, EBITDA, var der bedring at spore, da Stylepit kunne mønstre et plus på 3,2 mio. kr.

Det var en forbedring på 15,6 mio. kr. i forhold til samme periode året før. Selskabet har blandt andet brugt færre penge på salgsfremmende tiltag.

På bundlinjen er der dog fortsat røde tal spore. Underskuddet lød på 6 mio. kr., hvilket dog var en markant forbedring fra et underskud på 19,7 mio. kr. i samme periode året før.

I forbindelse med regnskabet justerer Stylepit forventningerne til regnskabsåret 2015/2016 og venter nu en omsætning på 335 mio. kr. og et EBITDA-resultat i niveauet 6,5 mio. kr.

Ser man på salget, er det en nedjustering, da selskabet tidligere regnede med et salg på 335 mio. kr., mens forventningerne til EBITDA-overskuddet er 0,7 mio. kr. højere end budgetteret, skriver Stylepit i sit regnskab.

Tidligere i februar indsendte Stylepit en ansøgning til fondsbørsen om at blive afnoteret. Det sker, efter at Bestseller-ejeren, Anders Holch Povlsen, sidste år købte tøjkoncernen.