Strejketab fortsætter for Norwegian

Udover de direkte tab og faldet i markedsværdi kan de 11 dages strejke påføre Norwegian tab i lang tid fremadrettet på grund af kundernes tilbøjelighed til at vælge selskabet fra.

Norwegians topchef, Bjorn Kjos Fold sammen
Læs mere
Foto: NTB SCANPIX

'Frihed til at vælge' lyder Norwegians slogan, men i de 11 strejkedage, som Norwegian netop har været igen, var der ikke megen valgfrihed for passagererne. Aflysninger, ombookinger og nye flyvetider berørte godt 200.000 passagerer, anslås det, og det kostede dyrt for Norwegian både i direkte omkostninger, kursværdi og i form af et skrammet omdømme.

Og hvor meget drejer det sig så om?

Administrerende direktør Bjørm Kjos var selv meget fåmælt omkring det tirsdag aften, efter at han endelig havde landet en aftale med piloternes fagforening Parat.

»Selskabet er blevet påført store økonomiske omkostninger. Jeg har kun grove overslag på hvor meget, og dem kan jeg ikke fortælle om,« sagde Bjørn Kjos tirsdag ifølge norske medier.

Og for de udenforstående analytikere af selskabet vurderes de samlede udgifter meget meget forskelligt.

Det mest udbredte overslag strejken igennem har været 70 millioner norske kroner om dagen, hvilket vil give et samlet tab på mere end 660 millioner danske kroner for hele strejkeperioden på 11 dage. Andre analytikere ligger væsentligt lavere i deres analyse.

»Estimaterne er selvfølgelig usikre, men jeg vil anslå, at Norwegian taber et sted mellem 25 og 35 millioner om dagen,« sagde en analytiker tirsdag til Aftenposten.

Danske Jacob Pedersen, som dækker Norwegian for Sydbank skyder på et samlet beløb på mellem 300 og 500 millioner norske kroner, men lægger ikke skjul på, at der mangler håndfaste ting at gå efter.

»Norwegian har aldrig før haft en strejke i den her skala. Den varede fra onsdag til onsdag, altså en fuld uge og i værste fald koster det dem 500 millioner norske kroner, men det er formentlig noget mindre,« siger han.

Ud over de direkte omkostninger, har strejken kostet dyrt for Norwegians markedsværdi, som på trods af en stigning på 6,8 procent i løbet af onsdagen på børsen i Oslo, stadig ligger millioner fra værdien før kriseforhandlingerne.

Onsdag den 25. februar var kursen 240,20 kroner, hvilket svarer til en markedsværdi på 8,4 milliarder norske kroner. I mellemtiden har aktien været helt nede og runde 216,30 kroner, men nåede onsdag op på 234 kroner og dermed en markedsværdi på 8,23 milliarder norske kroner svarende til godt syv milliarder danske kroner.

Topchef Bjørn Kjos vurderes selv at have tabt 17,5 millioner norske kroner om dagen på sin personlige beholdning af Norwegian-aktier.

Og så er der det med kunderne. Rigtig rigtig mange skandinaver stod selv med uforrettet sag i en lufthavn i de 11 strejkedage eller kender nogle der gjorde. Selv dem, som ikke blev berørt så billederne på tv eller nettet.

Norwegian vurderes at være kommet nogenlunde ud af første akt gennem aftalen med piloterne, andet akt bliver at genvinde passagerernes tillid netop nu hvor mange planlægger sommerferie.

»Ledelsen tabte mindst på aftalen, nu bliver udfordringen at få passagererne tilbage i flyene,« siger Jacob Pedersen, som dog understreger, at strejken sandsynligvis kun vil spille en rolle i kundernes bevidsthed på kort sigt.

»Markedet er skruet sådan sammen, at både Norwegian og SAS fylder rigtig meget i Skandinavien, og begge har været ramt af strejker. Det betyder at for forbrugerne kan det langt hen ad vejen være ligemeget hvem man vælger. Det vil muligvis betyde noget på kort sigt, men når vi kigger nogle måneder frem, er den eneste kosekvens af det her for Norwegian, at det har været dyrt,« siger Jacob Pedersen.

Han understreger vigtigheden af, at der ikke kommer nye Norwegian-strejker, men mener, at der burde være ro på med den nye overenskomst, der strækker sig tre år.

Grundpillen i aftalen er, at piloterne fraviger deres hovedkrav, som var ansættelse i moderselskabet Norwegian Air Shuttle (NAS). Til gengæld får de en jobgaranti, som garanterer dem mod at blive flyttet til baser uden for Skandinavien de næste tre år.