Søstrene Grene leverer endnu et rekordregnskab

Fokus på HR og en vellykket franchise-model er ingredienserne bag endnu et rekordregnskab for den familieejede virksomhed Søstrene Grene, siger adm. direktør Mikkel Grene. Søstrene Grene er nu at finde i 15 lande.

Foto: David Leth Williams. Søstrene Grenes produkter består blandt andet af ting til hjemmet, kontoret, festen og gør-det-selv-artikler. Særligt selskabets franchisemodel, hvor franchisetagerne får en færdig butik med et særligt koncept og varepakke, og hovedkontoret står for markedsføringen, har vist sig succesfuld. Arkivfoto: David Leth Williams / Ritzau Scanpix.
Læs mere
Fold sammen

Der er for alvor kommet luft under vingerne på Søstrene Grenes franchise-model, som fortsætter med at tage virksomheden til nye højder.

Resultatet for 2017 lyder på 78 millioner kroner fter skat, hvilket er mere end en fordobling af resultatet fra året før. Samtidig er omsætningen steget med 46 pct. fra seneste års rekordregnskab og nærmer sig nu en milliard kroner.

I seneste regnskabsår har Søstrene Grene åbnet 44 nye butikker, så antallet af forretninger nu er godt over 200. Familievirksomheden har blandt andet brudt ind på markederne i Østrig, Schweiz, Færøerne og Belgien indenfor det seneste år.

Adm. direktør Mikkel Grene fremhæver, at virksomhedens partnerskabsmodel som afgørende betingelse for væksten.

»Uden vores gode relation til lokale partnere, som bidrager med knowhow, gejst og stolthed, ville succesen med vores familieforetagende aldrig være, hvor den er i dag,« siger Mikkel Grene.

Søstrene Grene sælger blandt andet produkter til bolig og interiør, køkken, hobby og gør-det-selv og skole- og kontorsager.

Franchisetagere får en færdig butik med et særligt koncept og varepakke, og hovedkontoret står for markedsføringen. Der er et loft over priserne, men franchisetageren har selv stor indflydelse på, hvordan butikken fremstår og drives.

Indtil videre nyder Søstrene Grene stor succes med modellen, men Mikkel Greve understreger, at han ikke ser det som en selvfølge.

»Vi er utrolig glade for, at folk tager så positivt imod Søstrene Grene i ind- og udland, men vi er samtidig meget bevidste om, at vi ikke må tage det for givet. Uden vores dygtige kolleger i vores butikker og på vores hovedkontorer var det aldrig lykkedes at opnå et resultat som dette,« siger han.

Mikkel Grene lægger vægt også på, at Søstrene Grene har fokus på at være en attraktiv arbejdsplads med en gennemgribende »søsterånd«.

»Vi er stolte af at have en tydelig Søsterånd, som vi kalder Søstrene Grene-kulturen, hvor værdier som fornyelse, glæde og kreativitet alle står stærkt, så den enkelte kollega føler arbejdsglæde, motivation og sammenhold. Det hele handler om mennesker,« siger Mikkel Grene.