Fem kandidater er kommet igennem juryens nåleøje og kandiderer til at blive årets CMO. En af dem er 35-årige Mads Jensen. Han vil gerne, at kunderne vælger Søstrene Grene til i stedet for at skulle »døje med at vælge os fra«, som det hedder i en af butikskædens små gør-det-selv-opskrifter på video.
Ovenikøbet er han med i kandidatfeltet for andet år i træk.
»Alt, hvad vi gør, handler om at skabe mærkbar værdi for vores kunder. Derfor er jeg mest stolt af, at vi kan se og måle, at kundernes begejstring for det, vi gør, er støt stigende. Vi har mange ambassadører, som anbefaler os til venner og bekendte, hvilket for mig er en af de mest ægte loyalitetsindikationer, man kan få. Det er netop det, der danner grobund for, at kunderne får lyst til at komme oftere og købe mere,« siger Mads Jensen, der er CCO med ansvar for salg og marketing i Søstrene Grene.
Mads Jensen vurderer forretningsforståelse som en af sine styrker. Den forståelse fik han allerede i drengeårene hjemme i Grindsted, hvor forældrene var købmænd, ligesom hans brødre begge havde næse for en god forretning. Dem kom efternøleren Mads Jensen i mesterlære hos. Og det har ikke været så ringe endda, for de svarede gerne på hans mange spørgsmål og hans evige lyst til at udfordre.
Sine karrierefolder slog han i de første år tæt på hjemegnen, først som marketing coordinator for Legoland i Billund og siden hos Bestseller i Brande. Efter tre år i tøjkoncernen var han en kort overgang hos Adservice, og siden 2013 har Søstrene Grene været hans løbebane.
Resultater har det ikke skortet på. I Søstrene Grene har han bygget en ny marketingfunktion, der har søstrene Anna og Clara som gennemgående figurer i forretningen. I særdeleshed er kædens tilgang til de sociale medier blevet bemærket og berømmet – ikke mindst på Facebook, hvor butikskæden har mere end 1,5 mio. følgere. Men også på Instagram, hvor over 700.000 følger kæden.
Netop dette fremhæver Klaus Markholm-Hansen, headhunter hos Holm & Marcher, der har interviewet alle fem kandidater til årets CMO, som en af Mads Jensens forcer.
»Siden Mads’ ankomst til Søstrene Grene har butikskæden styrket sit brand og sin synlighed betydeligt. Og især nytænkning inden for digitale eco-systemer anført af sociale medier har talt sit sprog på kædens indsatser og resultater,« siger Klaus Markholm-Hansen.
Hvilken bog har gjort dig klogere som CMO og vil du anbefale til andre?
»Jeg vender hele tiden tilbage til brandingekspert Simon Sineks bog »Start With Why«.
Mads Jensens markedføringsforbillede er Elon Musk – administrerende direktør i Tesla og SpaceX, fordi »han udfordrer det eksisterende og er med til at udvikle verden gennem sine virksomheder«.