Social media-guru Gary Vaynerchuk: TV-reklamer er spild af penge

Den amerikanske medieguru Gary Vaynerchuk rådgiver verdens største virksomheder i kommunikation på sociale medier. Hans pointe er, at vi alle er medier før noget andet.

Foto: Sophia Juliane Lydolph. Den amerikanske social media-guru Gary Vaynerchuk, som er i København for at tale ved Copenhagen Summits.
Læs mere
Fold sammen

»Hvor mange af jer har jeres mobiltelefon inden for rækkevidde?«

Det spørgsmål stillede social media-guruen Gary Vaynerchuk til en sal fyldt med jakkesætklædte forretningsfolk ved President Institutes konference i København torsdag. Alle rakte hånden i vejret.

Og det er netop Gary Vaynerchuks pointe. Vores - og forbrugernes - opmærksomhed er rettet mod mobiltelefonen. Derfor giver det mening for virksomheder at kommunikere på sociale medier i stedet for at bruge penge på tv-reklamer, avisreklamer og billboards.

»Det er spild af penge. Ingen ser tv-reklamer mere. Hvis de er tvunget til at sidde foran tv'et, når der er reklamer, griber de mobiltelefonen og går på sociale medier,« siger Gary Vaynerchuk og tilføjer:

»Det er et helt andet spil, der bliver spillet på sociale medier.«

Gary Vaynerchuk blev kendt for at opbygge en online vinbutik med Google Adwords og YouTube. På syv år voksede familiens vinbutik fra at være en 3 millioner dollar-forretning til at være en 60 millioner dollar-forretning.

I dag har Gary Vaynerchuk over en million følgere på Twitter, hvor han giver gode råd om digital kommunikation og sociale medier. Han rådgiver internationale virksomheder som GE og Pepsi og rejser verden rundt for at give foredrag om sociale medier.

Hans seneste bog Jab, Jab, Jab, Right Hook, som er på New York Times bestseller-liste, giver et bud på, hvordan man skaber forretning på sociale medier ved at lytte og spørge, før man beder om noget fra sine kunder.

»Før sociale medier havde virksomheder kun én chance. De var tvunget til at give en lige højre. Det var dyrt og stort at nå sine kunder,« siger Gary Vaynerchuk.

Gary Vaynerchuks hovedpointer er, at virksomheder skal respektere deres publikum og respektere de forskellige platforme, de befinder sig på.

»For at få folk til at lytte til dig på sociale medier og handle på det, du siger, skal du bruge platformenes sprog. Du skal være opmærksom på indhold, lytte og tilpasse dit indhold til de enkelte platforme,« siger han.

Berlingske Business bringer et længere interview med Gary Vaynerchuk i Business Magasin, når vi i maj sætter fokus på virksomheders image.