Sidste nyt fra detailhandelen: Køb dine bleer på Amazon

Bleer er ikke umiddelbart hvad de fleste forbinder med online-virksomheden Amazon, men det er ikke desto mindre selskabets seneste satsning.

Foto: NOAH BERGER
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Amazon vil med introduktion af sit eget ble-mærke, kaldet Elements udfordre etablerede giganter, som Procter & Gambles Pampers-mærke, og samtidig åbne vejen for yderligere introduktioner af egne forbrugerprodukter.

Det skriver Wall Street Journal.

Med brandet Elements sigter Amazon ikke efter kunder, der går efter den laveste pris, men mod mere kræsne forbrugere, der er villige til at betale mere for at få mere detaljeret viden om, hvor et produkt stammer fra og hvilke materialer, der er brugt. Elements vil dog stadig blive prissat omkring 10 pct. billigere end de dyreste bleer, som Pampers og Huggies.

Satsningen på det nye forretningsområde kommer efter, at Amazon er blevet sat under pres for at øge profitabiliteten som følge af for nylig at have rapporteret selskabets første kvartalsvise underskud i 14 år.

Amazon har hidtil investeret store summer i at bevæge sig ind i nye brancher, som smartphones, musik og salg af videoer, men erkender nu, at det fremover vil være nødvendigt at være mere selektiv med hvordan selskabet bruger sine penge. Amazon har allerede sine egne mærker indenfor batterier, singetøj og smartphones.

Til at starte med vil Amazon kun sælge Elements-bleer til sine Amazon Prime abonnenter.

/ritzau/FINANS