Internetgigant vil også dominere den fysiske verden

Amazon breder sig i dag over stadig mere end blot den internetverden, som har gjort den oprindelige boghandel til Googles værste konkurrent. Men kæden vil være mere magtfuld.

Amazon vokser og vokser - ikke kun i mængden af ordrer men også til stadig flere områder fra den traditionelle netbutik, som fortsat hører til verdens største. Her bliver de bestilte varer skibet af sted fra et lager i Peterborough i det centrale England. Arkivfoto: Andrew Yates, AFP/Scanpix Fold sammen
Læs mere
Foto: ANDREW YATES
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

For mange er »bøger« stadig det første, der dukker frem af hjernekisten, når man ser eller nævner Amazon, men det, der engang var en internetboghandel, er nu ved at udvikle sig med både digital- og murstensbutikker til et verdensomspændende imperium, som selv søgegiganten Google betragter som sin nærmeste konkurrent.

Stifter og topchef for verdens største nethandelsbutik, Amazon, Jeff Bezos, lægger ikke skjul på sine globale ambitioner. Amazon henter lige nu 39 procent af sin indtjening uden for USA og har for nylig øget investeringerne i lovende e-handelsmarkeder i Kina og Indien. Den første fysiske Amazon-butik åbner inden jul, og Amazon er klar til at bruge 2,5 milliarder dollars på at købe rettighederne til at vise film og TV over internetforbindelsen, såkaldt streaming.

Samtidig skal der nu ansættes 27 procent flere over de næste fem år i Amazons hemmelige hardwarelaboratorium i Silicon Valley på den amerikanske vestkyst, Lab126, til at teste nyt udstyr til hjemmet - en forberedelse til direkte frontalkamp mod Apple og Google -, så man kan bestille varer ved at trykke på en enkelt knap. Lab126 har udviklet bl.a. Kindle-e-bogslæserne og eksperimenteret nu med teknologi til at tage på.

Første butik åbner i New York

Den første fysiske Amazon-butik indrettes lige over for Empire State Building i New York, dog med begrænset sortiment, da Amazon allerede har dagleverance i byen. Butikken åbner inden julehandelen og vil også være markedsføringskanal for Amazons Kindle-e-bogslæsere og -tavle-PCer samt den nyligt lancerede Fire-smartphonetelefon, ligesom kunderne her kan afhente eller levere købte varer tilbage.

Amazon var internetpioner med nethandel. Men stadig flere netbutikker - også teknologigiganter som Apple og Microsoft - har åbnet fysiske butikker, fordi mange stadig foretrækker at mærke på eller prøve varen, inden de betaler. Personlig betjening sikrer også mere loyale kunder.

Internetgiganten Googles topchef, Eric Schmidt, sagde mandag i Berlin, at Amazon er den største konkurrent på søgemarkedet. Internetbrugerne drager nemlig direkte til Amazon, når de vil købe ind. Hans pointe var, at rigtigt mange søgninger sker hos andre end de traditionelle søgetjenester - hvorfor Google ikke er så dominerende, som bl.a. EU lægger arm med Google om. Ifølge Schmidt viser en analyse fra Forrester Group fra 2013, at en af tre, der planlægger at købe noget, begynder hos Amazon.

Amazon opgiver ikke selv beløb, men mæglerfirmaet Bernstein vurderer over for finansavisen Wall Street Journal, at Amazon i år bruger 1,5-2,0 milliarder dollars på streamingrettigheder. Det kræver 10-20 millioner nye abonnenter oven i de nu 42 millioner for trække de ekstra investeringer hjem igen.

Udsigt til større underskud

Amazon er i færd med at opbygge en kæde af varehuse, så dagligvarer bestilt over nettet kan leveres hurtigt. Derfor skal der ansættes 1.000 flere i Storbritannien, hvor de nu otte distributionsanlæg, allerede har 6.000 medarbejdere. I Tyskland driver Amazon ni varehuse og har en omsætning på 10 milliarder dollars. Derudover findes et Amazon-varehus i Tjekkiet, Italien og Spanien

Amazon har allerede meldt ud, at investeringerne koster. Regnskabet for tredje kvartal ventes at udvise et underskud på mellem 410 og 810 millioner dollars mod minus 25 millioner for et år siden. Til gengæld steg omsætningen i april-juni fra 15,70 milliarder dollars i 2013 til 19,34 milliarder, og Amazon forventer, at julehandelen vil øge salget 15-26 procent til 19,7-21,5 milliarder dollars.

Ligesom Kindle-modellerne er blevet solgt til under produktionspris i forventning om, at folk efterfølgende køber stort ind af bøger, fordi det er så enkelt at gøre fra e-bogslæseren, dækker de fem dollars, som folk gerne betaler for at få leveret varerne fra Amazon fra dag til dag, heller ikke omkostningerne.

»De forsøger at finde ud af, hvilken forretningsmodel der giver økonomisk mening,« siger detailekspert Ron Klein fra konsulentfirmaet PricewaterhouseCoopers (PwC) til Fox Business og fremhæver, at jo bedre en virksomhed sikrer levering til tiden, jo mere sandsynligt vælger en kunde at lægge ordren netop dér.