Fem megatrends inden for e-handel

Der tegner sig fem tendenser inden for internethandlen i Europa. Digitale briller, 3D-printning og Kina er nogle af tendenserne, der haler ind på selv danskerne.

Foto: Jonas Vandall Ørtvig
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Torsdag åbnede Foreningen for Dansk Internethandel (FDIH) dørene op for Nordens største e-handelskonference i Øksnehallen i København. Wijnand Jongen, bestyrelsesmedlem i E-commerce Europe, var første taler på scenen, og ifølge ham er der fem trends inden for e-handel i øjeblikket.

Den første er overlap af forskellige kanaler. Forbrugeren vil få en såkaldt »sømløs oplevelse« - det vil sige, at grænserne for, hvornår noget er fysisk eller digitalt bliver mere og mere flydende.

Samtidig peger Wijnand Jongen på det store internet, som vil overtage de fleste ting. Allerede nu ser vi digitale ure - sidste nye på banen er Apple's iWatch. Der er Google's digitale briller, og han nævner sågar Nintendo-linser, hvor man oplever verden på en helt ny måde.

I forlængelse af det er der en helt ny digital revolution i gang. 3D-printning. Det vil være et område, der vil tage meget fokus, og en måde hvor forbrugeren kan skræddersy sit ønskede produkt.

»Alt, hvad man kan drømme om, vil være muligt at printe. Det vil være enormt nedbrydende for industrien,« siger Wijnand Jongen.

Tredje trend er superforbrugeren.

»Superforbrugeren er almægtig. Forbrugeren er tilgængelig alle steder, og hvis du ikke leverer gode kundeoplevelser, så kan du lige så godt lukke forretningen,« lyder det fra Wijnand Jongen.

Han nævner derefter det, han kalder re-economy. Det handler om, at deles om økonomien. Som man blandt andet oplever med lejlighedsudlåningsfirmaet Airbnb, hvor private lejer sin lejlighed eller hus ud til andre private.

»Hvorfor købe, hvis du kan dele?« mener Wijnand Jongen, bliver den nye trend. Og det gælder alt fra lejlighed, bil til tasker - selv til kolde kontanter.

Sidste trend på listen er den globale konkurrence. Handel på tværs af grænser vokser hurtigt og platformen Amazon overtager lige nu verden med sine lave priser og bekvemmelighed for kunderne.

Men han dog også, at Amazon ikke længere står helt alene på toppen. I hvert fald ikke ret længe endnu. Google Shopping haler langsomt ind samt den fornyelig børsnoterede Alibaba, spår han til at nå nye højder. I det hele taget mener Wijnand Jongen, at virksomheder skal holde øje med Kina.

»De har mange penge, som de ikke har planer om at bruge i deres eget land,« siger han og fortsætter:

»Jeg tror også, at Alibaba er i stand til at overgå Amazon.«

Med de store digitale markedsplatforme som Amazon og Alibaba, lyder en hård dom overfor de traditionelle retailbutikker.

»Ultimativt tror jeg, det rammer de traditionelle retailere. De har ikke samme mængde penge, derfor vil de ikke være de samme om et par år. Jeg tror, at 20 procent vil blive nødt til at lukke inden for meget kort tid,« siger Wijnand Jongen.