Rema 1000 vil æde markedsandele med kvalitetskød

Dagligvarekæden Rema 1000 henter nu kvalitetskød fra Uruguay og USA i forsøget på at positionere sig på et dagligvaremarked med benhård konkurrence.

Rema 1000 fylder kvalitetskød i kølediskene for at positionere sig på et discountmarked med skærpet konkurrence. Fold sammen
Læs mere
Foto: Nikolai Linares
Coop proklamerer, de vil ændre danskernes madkultur til det bedre. Netto og Dansk Supermarked forlænger samarbejdet om kvalitetsprodukter fra Løgismose, og nu melder den norsk-ejede discountkæde Rema 1000 sig også på banen med nye produkter, der lugter mere af luksus end af discount.

Fremover vil Rema 1000-kunder kunne finde oksekød fra fritgående kødkvæg af racerne Angus og Hereford fra Uruguay og Black Angus fra Nebraska, USA i kødmontren, og selvom Anders Jensen, indkøbsdirektør i Rema 1000 understreger, at kødet sælges til konkurrencedygtige priser, er det alligevel endnu et tegn på, at de såkaldte discountkæder forsøger at skille sig ud med opsigtsvækkende - og dyrere - varer.



»Vi vil gerne give vores kunder nogle lidt lækre ting; nogle gode produkter, hvor man samtidig kan ramme nogle fornuftige prispunkter. Nu har vi været ude og finde de bedste kødkvæg, som man kan møde på de gode bøfhuse rundt omkring,« siger Anders Jensen og understreger, at Rema 1000 stadig vil have fokus på danskproduceret kød.

»Der kommer helt sikkert flere danske produkter, men nu havde vi muligheden for at få noget af det helt unikke, som også findes på markedet. Det vil vi gerne prøve af og se, om det er noget, kunderne vil tage imod,« siger han.

Med discountkædernes øgede fokus på kvalitetskød, økologi og varer fra mindre producenter er afstanden mellem discount og supermarkeder i dag væsentligt mindre end tidligere. Supermarkederne har fået discountserier, der matcher discountkædernes laveste priser, og discountkæderne er begyndt at sælge de dyre produkter, som før var forbeholdt supermarkederne.



»Det gør, at konkurrencen er intensiveret for alle. Discountkæderne konkurrerer ikke længere kun med discountkæder. Der er konkurrence på kryds og tværs, så det er en spændende periode, vi går i møde,« siger Anders Jensen og tilføjer, at man i discountbutikkerne i dag i lige så høj grad differentierer sig på kvalitet og anderledes varer som på pris.

»Prisen er et krav fra forbrugerne. De forventer, at vi er på plads på prisen,« siger indkøbsdirektøren.

Det er ikke tilfældigt, at discountkæderne begynder at fodre forbrugerne med varer, der ligger i den høje ende af både kvalitets- og prisskalaen. Der er nemlig lige nu fokus på danskernes madkultur både fra dagligvaremarkedets aktører - primært anført af Coops administrerende direktør Peter Høgsted - og fra politisk side.

Senest udtalte fødevareminister Dan Jørgensen (S) tirsdag i Politiken, at danskerne blandt andet bør spise lokalt, friske varer og traditionsbåret.

»Vi bruger vildt meget tid på at se tv om mad og på samtalekøkkener. Men vi er blandt de lande i Europa, der bruger mindst af vores disponible indkomst på mad. Vi sidder – det gør jeg også – og ser brødrene Price, mens vi kører crap ned,« sagde Dan Jørgensen til Politiken til stor forargelse fra blandt andre fungerende politisk ordfører, Mai Mercado (K).

Hun opfatter udspillet fra ministeren som »utidig indblanding.«

»Dan Jørgensen skal ikke fortælle mig, om jeg skal spise snøfler med min familie. Det bliver den her socialdemokratiske, moraliserende snak, som mange vil opfatte som en løftet pegefinger,« siger Mai Mercado til Berlingske Nyhedsbureau som svar på Dan Jørgensens udtalelse.

I sidste uge skrev Berlingske Business om, hvordan discountkæder som Netto, Fakta og Rema 1000 har bevæget sig væk fra det traditionelle discountkoncept, hvor forbrugerne udelukkende kan købe billige basisvarer, for i højere grad at satse på kvalitetsvarer.

»Dagligvarebutikkerne skal både have billig mælk og lokale, økologiske grøntsager. Det er den samme forbruger, der køber mere komplekst ind i dag, så de skal have det hele. Forbrugerne jagter både det gode tilbud og den økologiske banan,« forklarede trendforsker Louise Byg Kongsholm fra Pej Gruppen.

Og det lader til, at det er den balance, forretningerne stiler efter. For samtidig med, at de dyre varer har fundet vej ind på lavpriskædernes hylder, er butikkernes billige basisvarer rent faktisk blevet billigere det seneste år. Ifølge Politikens årlige pristjek af 37 gængse dagligvarer i Netto, Fakta, Aldi, Lidl og Rema 1000 er priserne i gennemsnit 3,94 procent lavere i butikkerne i juni i år end i juni 2013. Blandt andet er hvedemel blevet godt 14 procent billigere, mens prisen på kaffe også er faldet i alle butikker.

Mikset af kvalitetsvarer og discount har indtil videre vist sig som en fin strategi for Rema 1000. Kædens omsætning steg i 2013 med 14 procent til ca. 12 milliarder kroner. Resultatet før skat landede på 242 millioner kroner, et resultat, der er tæt på 60 millioner kroner bedre end året før.