Rema 1000 drøner videre i discountsporet

Mens Coop og Peter Høgsted råber på kvalitet, stormer discountkæden Rema 1000 fortsat frem på det danske marked med omsætningsvækst og planer om flere butikker i det nye år.

Discountkæden Rema 1000 og administrerende direktør Henrik Burkal fortsætter væksten i Danmark.  Fold sammen
Læs mere
Foto: Betina Garcia
Discountkæden Rema 1000 har ikke i sinde at holde sig tilbage på det danske marked og fortsætter de seneste års vækst. Kædens omsætning steg i 2013 med 14 procent til ca. 12 milliarder kroner, skriver Jyllands-Posten.

Da administrerende direktør for Coop, Peter Høgsted, for nylig fremlagde sin strategi for koncernen, satte han fokus på kvalitet frem for discount. Men ifølge Henrik Burkal er der ikke noget kedeligt over discount, og flere discountkæder fokuserer i dag også på kvalitet.

»Discount betyder noget helt andet i dag end for 10 år siden. Det er ikke længere kun nok med gode priser. Opgaven er, at det ikke skal være kedeligt og uinspirerende. Kunderne må gerne opleve os som et supermarked. Selv om vi er og bliver en discountaktør, der holder fokus på lave omkostninger,« siger administrerende direktør i Rema 1000, Henrik Burkal, til Jyllands-Posten. 



Mens Dansk Supermarked har sat high end-produkter fra Løgismose på hylderne i deres discountkæde Netto, sælger Rema 1000 økologiske produkter fra Gram Slot.

Selv om Coop med den nye strategi har tænkt sig at bremse udbygningen af Fakta-butikker, som er Coops discountkæde, skruer Henrik Burkal og Rema 1000 ikke ned for udvidelsen af butiksnettet i Danmark. Sidste år åbnede Rema 1000 15 nye butikker og planen er fortsat at udvide med 15-20 nye butikker årligt. Samme plan har Dagrofa i øvrigt med deres discountkæde Kiwi.

»Det danske dagligvaremarked er præget af en meget hård konkurrence, som nu er skærpet af den nye lukkelov og mange butiksetableringer. Men vores egen udvikling er bestemt tilfredsstillende. Salget vokser både i de eksisterende og nye butikker. Det er vi meget tilfredse med - og især i det nuværende marked, siger Henrik Burkal.


 
Rema 1000 har i dag 248 butikker i Danmark. Ifølge en prognose fra Retail Institute Scandinavia har discountkæden en markedsandel på 7,9 procent.