Problemfyldt miljøzone

Miljøzonen i København, som trådte i kraft i går, er en positivt aktivitet – men der sættes ikke flere politifolk på opgaven end der er rådighed over til nuværende kontroller.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

____simple_html_dom__voku__html_wrapper____>Hvornår er du sidst blevet stoppet i en såkaldt paragraf 77-kontrol af politiet eller en tungvognskontrol i indre by ? Nej vel. Det bliver kun til stikprøver. Det gælder også fremover, når Københavns Færdselspoliti har fået endnu en opgave ud over normale kontroller – nemlig den kontrol af lastbilernes miljøzonemærkater i miljøzonen i København, som trådte i kraft i går.

»Vi har ikke flere ressourcer end hidtil, og kontrollen af miljømærkater vil kun ske i forbindelse med andre kontroller – blandt andet tungvognskontroller, som vi dog foretager hver dag, også i den nye miljøzone,« siger politikommissær Ole Kahr, Københavns Færdselspoliti, til Erhvervsbladet.

I den forbindelse handler stikprøvekontrollerne om at være synlige i gadebilledet. Det har en præventiv funktion. Politiet kan ikke foretage voldsomt store kontrolaktiviteter på grund af miljøzonen.

»Man kunne godt forestille sig, at vi gik ud med ekstra tungvognskontroller, når prøvetiden for zonen er slut ved månedens udløb. Ellers må vi først se, hvad der rører sig. Vi vil i politiet også få henvendelser fra P-vagter, der vil meddele, når de ser en lastbil uden miljøzonemærkat,« siger Ole Kahr.

Politiet vil allerede nu eskortere lastbiler, der ikke har tilladelsen i orden, ud af zonen. Også det vil være ressourcekrævende. Udenlandske lastbiler har ikke miljømærkat, men har søgt om tilladelse hjemmefra og har formentlig en fax med tilladelsen i lastbilen.

Flere stramningerVed den officielle indvielse af miljøzonen går løftede teknik- og miljøborgmester Klaus Bondam sløret for fremtiden.

»Allerede til november næste år vil miljøzonen blive udvidet til at omfatte hele Københavns Kommune, og vi håber i 2010 at kunne indføre yderligere skærpelser, som vil betyde, at varebiler skal opfylde miljøkravene.«

Miljøminister Troels Lund Poulsen fortalte i den anledning, at ministeriet har bedt Miljøstyrelsen om et oplæg om muligheden for at stille lignende krav til forureningen fra varebiler og personbiler med dieselmotor, så de skal have dieselpartikelfilter.

»Bare de første to år vil luftforureningen fra de ultrafine sodpartikler falde med 20 procent til gavn for folkesundheden,« sagde Troels Lund Poulsen ved indvielsen af miljøzonen.

Taget på sengenMen i kulissen står så en frustreret lastvognsbranche, der har investeret i lastbiler, der opfylder kravene til miljøzonen – men så er blevet taget på sengen af Københavns Kommune, der formentlig indfører en 18 tons zone i indre by. Så nu er mange af pengene spildt – og en lastbil kan let tage et år at få leveret fra bilfabrikkerne.

»Argumenterne for 18 tons zonen holder ikke. Det er ikke et spørgsmål om 18 tons eller 24 tons lastbiler – for førerhusene er lige store. I stedet for vægtgrænsen burde man koncentrere sig om krav til udsynet, siger John Steinmeyer, city logistikchef hos Danske Fragtmænd, til Erhvervsbladet.

Hos DI er direktør Michael Svane meget positiv overfor miljøzonen, men han frygter konkurrenceforvridning i forhold til udenlandske vognmænd, er ikke skal have en miljøzone mærkat.

»Alle må arbejde med de samme krav. Vi er i princippet positive overfor krav – bare de omfatter alle, uanset om de kører med polske, tyske eller danske nummerplader,« siger Michael Svane.

Københavns Kommune håber med 18 tons zonen at kunne få flyttet tunge transit-lastbiler væk fra byens centrum og ud på motorvejsnettet. Zonen skal bl.a. forhindre den voldsomme transittrafik.