Private data kan blive en handelsvare

Ny stor teknologi-rapport forudsiger at forbrugerne snart kan tjene penge på at sælge oplysninger om deres privatliv på nettet.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Sælg dig selv til højestbydende på nettet. Det lyder måske ikke så tiltalende, men private data – den type oplysninger, som vi helst vil værne om – kan blive en eftertragtet handelsvare i fremtiden. Det forudsiger den amerikanske Consumer Electronics Association i en ny stor rapport, der udpeger fem teknologi-tendenser for det kommende år.

”Selling the stories of our life: Technology and privacy” lyder overskriften på den første af de fem tendenser. Her argumenteres der for, at virksomheder, som vil bruge vores personlige data i markedsførings-øjemed, skal betale for det. Det forudsiges altså, at private data kan blive en handelsvare på nettet.

I dag fokuserer debatten mest på at begrænse spredningen af private oplysninger, og der er stor ståhej, når der f.eks. bliver afsløret en ny datalækage hos Facebook. Men i stedet bør man kigge på, hvordan forbrugerne kan få kontrol over deres egne data og dermed også bestemme, hvem der skal modtage dem – og hvad det skal koste.

”Jeg har ikke set en fungerende forretningsmodel endnu, men jeg forventer at vi vil se folk gå i gang med arbejdet i det næste år, hvor de samler et dossier om dig og giver dig noget til gengæld for det,” siger rapportens medforfatter Sean Murphy.

Han forventer at denne model vil være meget attraktiv for virksomheder, fordi det bliver en form for transaktion, hvor forbrugeren accepterer at de private oplysninger bliver brugt i forskellige sammenhænge og så modtager en form for betaling for det. I dag er det ofte meget uklart, om forbrugerne har accepteret at de private oplysninger må anvendes.

Rapporten fremhæver ét bestemt firma, Bynamite, som har udviklet software der kan bruges til at følge med i, hvem der overvåger ens færden på nettet.

”Der burde være en økonomisk mulighed på forbrugerens side. Om et par år kan en persons interesseprofil danne basis for mikrobetalinger eller rabatter,” forudsiger Ginsu Yoon, medstifter af firmaet.

I et interview med BBC siger organisationen Consumer Watchdog, at man ikke ser noget problem i en sådan model, så længe det er forbrugeren selv, der har fuld kontrol over sine data. Hvis den enkelte forbruger vælger at sælge en detaljeret profil med alle sine interesser og andre private data til et reklamefirma, så er det forbrugerens eget valg.

”Problemet lige nu er at meget af det sker i det skjulte, hvor online-firmaer kigger dig over skulderen mens du er på nettet, og du har ikke nogen ide om, hvilke informationer der bliver delt,” siger John Simpson fra Consumer Watchdog til BBC.

De andre teknologi-tendenser som udpeges i rapporten handler om videodistribution, 4G, grøn teknologi og mobile applikationer. Det forudsiges blandt andet at vi kan være på vej mod en boble på app-markedet.

Der investeres meget store beløb i mobile applikationer og der er mange succeshistorier – som den 19-årige nordmand, der angiveligt tjener 10.000 kr. om dagen på en lommelygte-app til iPhone – men det er trods alt kun en meget lille del af udviklerne, der tjener stort på deres apps.