Priskrig på vaskemidler tvinger Novozymes til nedjustering

Enzymgiganten sænker forventningerne til årets salg på grund af priskrig på vaskemidler i USA.

Novozymes' topchef Peder Holk Nielsen og finansdirektør Benny Loft. Fold sammen
Læs mere
Foto: Linda Kastrup

Netop nu raser en priskrig i de amerikanske supermarkeder. Slagmarken er vaskemidler, og danske Novozymes er fanget i krydsilden. Novozymes sælger nemlig de enzymer, der gør vaskemidlerne mere effektive, men også dyrere.

Priskrigen betyder, at de amerikanske forbrugere i højere grad vælger produkter, der ikke har de danske enzymer i, og det kan mærkes i hovedkvarteret i Bagsværd.

Vaskemiddel-divisionen er Novozymes' største, og USA er det største marked. Derfor sænker Novozymes nu forventningerne til årets salgsvækst fra 16-18 procent til 13-16 procent. Forventningerne til årets resultat er dog uændrede.

Alt i alt har Novozymes solgt for 7,03 milliarder kroner i første halvår, hvilket er 934 millioner kroner (15 procent) mere end sidste år. Resultatet af den primære drift 1,9 milliarder kroner, hvilket er 11,6 procent bedre end sidste år. Det betyder, at overskudsgraden falder fra 28,1 procent til 27,2 procent.

»Indtjeningen i første halvår var meget tilfredsstillende, men vi skal have væksten op. Nogle af vores kunder indenfor vaskemidler og bioenergi er udfordret af volatile markeder, og det rammer os, indtil vi helt har tilpasset os den nye situation. En god udvikling på andre områder, herunder landbrug og foder samt føde- og drikkevarer, trækker i en positiv retning, men kan ikke opveje modgangen,« lyder det fra Novozymes' adm. direktør, Peder Holk Nielsen, i en kommentar til regnskabet.

»Vi reducerer derfor vores forventninger til årets salgsvækst. Vi forventer at øge produktiviteten og holde omkostningerne nede, og vi holder derfor fast i vores forventninger til helårsresultatet og øger forventningerne til overskudsgraden.«

Ganske uvandt for Novozymes, der har haft konstant fremgang i 14 år, står salget stille i vaskemiddelforretningen i USA. Væksten lyder på et rundt nul, og kun dollarkursen betyder, at der er fremgang i salget, når tallet skal gøres op i Danmark.

Helt skidt står det dog ikke til hos Novozymes, der melder om fremgang på alle områder. Alt i alt steg Novozymes' enzymsalg med fem procent, men på grund af den gunstige dollarkurs, bliver det til 15 procent, når salget veksles til danske kroner.

Den største dollarmedvind får Novozymes på bioenergiområdet, hvor det organiske vækst lyder på to procent, mens salget i danske kroner er steget med 23 procent.

TV: Novozymes leverer skuffende toner