Portostigning presser små fagblade

I går trådte Post Danmarks nye prisændringer på porto i kraft, som betyder at distributionsomkostningerne stiger med op til 40 procent for små fagblade. Danske Specialmedier har indbragt sagen for Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

Foto: Jens Nørgaard Larsen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.


Har Post Danmark fortsat monopol på postomdeling i Danmark? Spørger man landets små fag- og foreningsblade, er svaret et klart ja. Udgiverne er røget i krig med postgiganten om prisen for at omdele magasiner i Danmark.

Post Danmark har netop justeret sine priser, så det er blevet dyrere at få uddelt de første eksemplarer. Det betyder ifølge brancheforeningen Danske Specialmedier, at omkostningerne til distribution stiger med i gennemsnit 20 procent for hundredvis af landets mindste fag- og foreningsblade med oplag på mellem 3.000 og 10.000.




I yderste konsekvens må de droppe at udkomme på tryk, da de reelt ikke har mulighed for at vælge en alternativ distributør. Kun Post Danmark har kapacitet til at omdele bladene i udkantsområder. Hvis man skifter distributør for at slippe for prisstigningerne, vil en mindre del af oplaget altså fortsat skulle distribueres af Post Danmark, og her betyder prisstigningerne ifølge Danske Specialmedier, at besparelsen ved at skifte distributør forsvinder. En række større udgivere har opnået besparelser ved at skifte til Bladkompagniet, der er den eneste egentlige konkurrent til Post Danmark i byområderne.


 

Priser afspejler omkostninger

»Men i udkantsområderne er der ikke noget alternativ. Derfor overvejer mange forenings- og fagblade at blive rene netaviser eller at udkomme færre gange om året, måske helt at lukke. Vi er gået fra et kontrolleret til et ukontrolleret statsmonopol, og det går ud over foreningslivet,« siger Christian Kierkegaard, direktør i Danske Specialmedier, som derfor sammen med Grafisk Arbejdsgiverforening har indbragt sagen til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen. Organisationen mener, at Post Danmark bliver favoriseret ved at være fritaget for moms, og at det derfor er svært for andre distributører at komme ind på markedet som eksempelvis Bring CityMail, der måtte lukke i 2009.



Post Danmark henviser til, at den nye prismodel netop er blevet til, efter Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen tidligere har  påbudt Post Danmark at ændre sin prisstruktur, så priserne afspejler omkostningerne ved at omdele magasinpost. Derfor stiger priserne jo færre eksemplarer, der skal omdeles, mens det modsat bliver billigere per eksemplar, jo flere, budene skal omdele. At der så ikke er noget alternativ i udkantsområderne, har virksomheden ingen indflydelse på, lyder det. 


Politisk afklaring på vej

»Vi har sat priserne efter de omkostninger, vi har ved at bringe post ud i hele landet, herunder i udkantsområderne, præcis som vi tidligere har fået besked på. Det er svært at bebrejde os, at ingen andre distributører finder det rentabelt at omdele post i udkantsområderne til en billigere pris, end vi kan tilbyde. Vi forsøger bare at drive en rentabel virksomhed,« siger Henning Rabjerg, konstitueret chef for Erhvervskunder  i Post Danmark.  Han mener i øvrigt ikke, at alle de priseksempler, Danske Specialmedier har fremsat, er helt korrekte.

På Christiansborg har de Radikale og Socialdemokraterne i sidste måned tilkendegivet, at de vil drøfte sagen med de øvrige partier bag postforliget. DF og Venstre mener, at bladenes situation i stedet skal drøftes i forbindelse med den kommende udredning af mediestøtten. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen kan endnu ikke oplyse til Berlingske, hvornår klagen fra Danske Specialmedier bliver afklaret.