Pandora pumper op mod halv milliard i Kina-eventyr

Pandora laver stor aftale, der skal sikre koncernen en meget større tilstedeværelse på verdens største smykkemarked.

Pandora på Strøget. Pandoras omsætning steg med 32,5 procent i 2014. Årets resultat blev 3,1 milliard, hvilket er én milliard bedre end i 2013. (Foto: Nils Meilvang/Scanpix 2015) Fold sammen
Læs mere
Foto: Christian Liliendahl

Nu får 1,4 milliarder kinesere endnu nemmere adgang til Pandoras smykker. Pandora har tirsdag morgen offentliggjort, at man har lavet en aftale med sin nuværende distributør i Kina, Oracle Investment Limited, om at overtage al distribution af Pandorasmykker i verdens folkerigeste nation fra 2018. Meddelelsen kommer lige i kølvandet på et fint regnskab fra smykkekoncernen, som viste højere vækst end forventet.

Senioranalytiker i Sydbank, Søren Løntoft Hansen, vurderer, at Pandoras kinesiske aftale skal booste firmaets vækst i Kina.

»Det har været kotume for Pandora, at man starter med at have en ekstern distributør, og når man så selv mener, man kan løfte opgaven, overtager man distributionen. Så Pandora tror virkelig på, at man nu kan få foden indenfor på det kinesiske marked,« siger Søren Løntoft Hansen.

Pandora overtager al distributionen 31. december 2018, og man vil indtil da dele den med Oracle, som i dag håndterer al distribution af Pandora-smykker i Kina. Oracle har i dag 49 butikker i Kina, og Pandora håber med den nye aftale, at man kan accellerere udrulningen af nye butikker, der skal sælge de populære smykker.

Smykkefirmaet har ifølge Sydbanks chefanalytiker brugt en ekstern distributør i sin start på det kinesiske marked af flere forskellige grunde.

»Deres model er at bruge distributører, som kender markedet, har netværk, kender landets lovgivning og har kendskab til relevante kunder. Men Pandoras tilstedeværelse i Kina har ikke været nogen dans på roser indtil videre,« siger Søren Løntoft Hansen.

Verdens største marked

Pandora starter den fælles distribution 1. juli 2015, som derefter skal køre til 2018. Det beløb, det vil koste at overtage distributionen fra Oracle, er afhængig af den realiserede omsætning i 2018, og en del af beløbet vil først blive betalt ved udløbet af aftalen. Den indledende betaling bliver cirka 100 millioner kroner, og Pandora vurderer, at den samlede pris vil ligge på mellem 170-420 millioner kroner.

»Det kinesiske marked kan på sigt blive et marked, der vil bidrage markant til Pandoras samlede omsætning. Det afspejles i den høje pris, man betaler Oracle,« siger senioranalytiker Søren Løntoft Hansen.

Pandora udtaler, at Oracle skal hjælpe med deres kundekendskab, så Pandora kan øge deres markedsføring til de kinesiske smykkekunder betydeligt. Firmaet nævner også, at Oracles indsigt i det kinesiske ejendomsmarked skal sikre, at smykkebutikkerne får de bedste placeringer rundt omkring i det kæmpestore land. Det kan tyde på, at Pandora snart vil være at se på nogle af de mest fashionable butikslokationer i de kinesiske storbyer.

»Kina er en enorm mulighed for Pandora. Det er verdens største smykkemarked og vores tilstedeværelse i landet er i dag lille. Med det nye samarbejde med Oracle opnår vi direkte adgang til og kontrol med dette yderst attraktive marked, hvilket gør os i stand til at forøge vores tilstedeværelse signifikant over de kommende år,« siger Pandoras direktør Allan Leighton.

Det kinesiske smykkemarked havde i 2013 en værdi på 705,5 milliarder Hongkong-dollars (cirka 600 milliarder danske kroner), svarende til en stigning på 23% i forhold til 2012. Fra 2008 til 2013 steg det kinesiske smykkemarked med en samlet årlig vækst (CAGR) på 21,5% (målt i HKD).

Pandora har været på det kinesiske marked siden 2011. Smykkefirmaet, som blev startet i Danmark i 1982, håber med den nye aftale, at de kan kickstarte et kinesisk eventyr.