Offentligt tilbud udkonkurrerer taxiselskaber

Glem alt om Uber. I mange af landets kommuner er det de offentligt støttede Flexture, der udkonkurrerer de danske taxiselskaber.

Foto: SERGIO PEREZ. ARKIVFOTO 2014 af Uber på smartphone. (Foto: SERGIO PEREZ/Scanpix 2016)
Læs mere
Fold sammen

Det var tænkt som et alternativ i landområder, hvor det ikke kan betale sig at investere i buslinjer. De såkaldte Flexture er for alle borgere. Og den offentligt støttede ordning er i færd med at udkonkurrere de danske taxiselskaber med priser, der ligger langt under både den udskældte Uber og taxiselskabernes pris.

Det skriver Børsen.

»Her i min kommune er det offentliges tilbud med Flexture min Uber. Og Flexturerne har dræbt min virksomhed,« fortæller den selvstændige taxivognmand, Dan Mørch fra Jammerbugt Kommune til Børsen.

Flexturerne er ikke blot for borgere med handikap eller særlige behov. Alle kan downloade appen, Flextrafik, der udbydes af Movia. At det er den letteste sag i verden at hoppe på den kommunale ordning, viser Børsens journalist, som tager en Flextur fra Københavns Lufthavn til Roskilde. Pris: 189 kr. Til sammenligning ville den samme tur med Uber have kostet 450 kroner, mens den med et taxiselskab ville have kostet omkring 800 kroner, skriver Børsen.

Og antallet af flexture er vokset de sidste år. I dag tilbydes flexture i 86 ud af landets 98 kommuner og antallet af passagerer er vokset fra 317.000 i 2012 til 850.000 i 2015, viser Børsens optællinger.

Borgmester i Jammerbugt Kommune, Mogens Gade (V), afviser overfor Børsen, at taxiselskaberne bliver udkonkurreret af Flexture. Han mener, det er to forskellige ting.

»Flexture er en form for taxitur, som ikke ville være kørt, hvis det ikke var på grund af vores Flexordning,« siger han til Børsen.