Ny CO2-dræbende teknologi frister forskerne

Et lille innovations-firma i Singapore har måske op- fundet en teknologi, der stort set kan fjerne CO2 fra kraftværker og skibsmotorer. Danske firmaer udviser stor interesse for teknologien, der netop har fået amerikansk blåstempling.

Ved hjælp af havvand, der sprøjtes direkte ind i skorstensrøgen, mener singapore-firmaet Ecospec, at det er muligt at fjerne langt størstedelen af røgens CO2-indhold. Her ses Ecospecs teknikere på demonstrationsanlægget i Singapore. Fold sammen
Læs mere
Foto: Søren Springborg
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det er svært at forestille sig, at det mere eller mindre udslidte skibsværft gemt godt af vejen i et hjørne af Singapores enorme havn kan gemme på noget, der måske kan blive en af de største teknologiske revolutioner i årtier. Men ikke desto mindre er det netop udsigten til at opleve en revolutionerende teknologi blive sat i drift, der har lokket en flok på omkring 25 ingeniører og teknikere til at trodse tropevarmenen og begive sig ud under Singapores bagende sol.

Ingeniørerne, der kommer fra blandt andet Mærsk, Aalborg Industries og Wilhelmsen, har taget opstilling omkring en cirka 15 meter høj skorsten og en stor dieselmotor bygget på en kajkant som en tro kopi af en mindre skibsmotor. En skibsmotor, der under normale omstændigheder ville sende store mængder svovl og CO2 afsted mod himlen, efterhånden som den æder sig igennem den mørke tyktflydende diesel, den bliver fodret med.

Ren luft og støv
Men denne motor er anderledes. For da den bliver tændt, kommer der ikke andet end oxygen – altså ilt – ud af skorstenen. Kuldioxiden er blevet opsplittet, og tilbage er den stort set rene ilt, der forsvinder ud i atmosfæren, og kulatomet, som bliver til et fint støv, der kan opsamles i bunden af skorstenen. Fra de måleinstrumenter, der er tilknyttet til skorstenen, kan man læse, at CO2-udslippet er reduceret med omkring 74 procent.

»Vores teknologi, som vi kalder CSNOx, er ret enkel. Vi vasker så at sige skorstensrøgen med vand, som vi sprayer ind i røgen. Det er en teknologi, man allerede bruger for at fjerne svovl. Men vi har videreudviklet teknologien til en reaktor, hvor CO2 opslittes i C og O. Vores forventning er, at teknologien, når den er modnet, kan bruges både på skibe og i kraftværker,« siger Chew Hwee Hong, stifter af Ecospec.

Men at man kan løse verdens CO2-problemer med en relativ simpel teknologi baseret på rensning med havvand lyder på mange måder for godt til at være sandt.

Og de danske forskere, der har haft adgang til at se de indledende resultater fra Ecospec, er da også enige om, at der stadig er et stort behov for dokumentation for anlæggets effekt:

»Ecospecs CSNOx-teknologi udgør jo en fantastisk revolution, hvis det virker. Derfor er det helt klart noget, vi følger tæt i Greenship, hvor vi jo netop leder efter løsninger, der kan nedsætte skibenes udledning. Men lige nu er teknologien så ny og ukendt, at vi har brug for meget mere dokumentation,« siger Hans Otto Holmegaard Kristensen, seniorforsker ved DTU og talsmand for det privat/offentlige partnerskab Greenship of the Future.

Også en af Danmarks ledende certificeringsvirksomheder, Force Technology, mener, at der er spændende perspektiver i teknologien.

»Jeg mener, at resultaterne fra Singapore lyder lovende, og det ville jo være helt fantastisk, hvis det viser sig at være holdbart. Men lige nu lyder det næsten for godt til at være sandt. Derfor ser jeg meget frem til at få adgang til yderligere dokumentation fra selskabet,« siger Trine Erdal, udviklingschef hos Force Technology.

Amerikansk blåstempling
Chew Hwee Hong fra Ecospec forstår godt, at det kan være svært at tro på, at hans opfindelse skulle kunne løse verdens CO2-problemer.

»At vi kan splitte CO2 op er svært for folk at tro på, og vi ved da også godt, at vi stadig har en stor opgave foran os, hvis vi skal overbevise verden om, at vores teknologi virker i stor skala og uden at efterlade sig restprodukter. Men alle målinger, som vi har foretaget, viser, at vores teknologi virker,« siger Chew Hwee Hong.

Singapore-selskabet har da også netop fået en stor fjer i hatten, da det verdensomspændende og anerkendte amerikanske certificerings-selskab American Bureau of Shipping i sidste uge bekræftede, at Ecospecs målinger på testanlægget er korrekte.

Men på trods af de gode testværdier er der meget langt fra testanlægget på havnen i Singapore til en installation på et moderne containerskib. Det mener Per Hother Rasmussen, ledende medarbejder i A. P. Møller Mærsk Engineering & Innovation:

»Testanlægget er langt mindre end motoren på et moderne containerskib, og vi har endnu til gode at se, hvordan det virker i større skala. Samtidig har vi stadig mange uafklarede spørgsmål i forhold til, hvilke restprodukter processen giver. Kan man skille sig direkte af med det vand, man har brugt til processen, eller skal det opbevares på skibet, indtil man kommer i land, hvilket ville være meget kostbart,« siger Per Hother Rasmussen.

Afgørende fase
På trods af de mange uafklarede spørgsmål valgte A. P. Møller Mærsk at sende en lokal leder fra Singapore ud for at overvære demonstrationen i sidste uge:

»Teknologien er bestemt spændende, og derfor ønsker vi at være orienterede. Vi ser da også meget gerne, at Ecospec samarbejder med en motorfabrikant, så man kan få afprøvet teknologien i større skala,« siger Per Hother Rasmussen.

Ecospecs har netop åbnet et mindre kontor i Danmark og håber på, at også andre firmaer end Mærsk vil satse på teknologien:

»Vi er klar over, at vi er i en meget afgørende dokumentationsfase, og derfor er det også altafgørende, at vi nu kan melde ud med de første certificerede testresultater. I den nærmeste fremtid vil vi gå i tæt dialog med en række ledende skandinaviske energiselskaber og rederier, som allerede har udvist interesse for teknologien,« siger Thomas Knudsen fra Ecospec Scandinavia.