Nu drejer fitnesspioner nøglen om

Jawbone drejer nøglen om, men medstifteren fortsætter i et nyt selskab.

Foto: NICHOLAS KAMM. Mange har gennem tiden anskaffet sit et Jawbone-fittnessarmbånd for at kunne følge med i, hvordan det går med helbreddet, men nu lukker firmaet bag. Arkivfoto: Nicholas Kamm, AFP/Scanpix
Læs mere
Fold sammen

Iværksættervirksomheden, der for alvor satte skub i bølgen af elektroniske fitnessarmbånd, drejer nu nøglen om.

Jawbone, som blev stiftet i 1999, og som på sit højdepunkt i 2014 var vurderet til at være tre milliarder dollar værd, har hyret eksperter til at likvidere selskabet.

Medstifter og topchef for Jawbone, Hosain Rahman, har ifølge den amerikanske finansavis Wall Street Journal etableret et nyt selskab, Jawbone Health Hub, som stadig vil servicere Jawbone-udstyret, men som vil fokusere på sundhedsprodukter. Mange af de tidligere Jawbone-ansatte er fulgt med Rahman over i det nye selskab.

Det er lykkedes for Jawbone gennem tiden at rejse mere end 600 millioner dollar i ekstra kapital, blandt andet fra store investorer som Sequoia Capital og Andreessen Horowitz. Selskabet producerede oprindelig Bluetooth-hovedtelefoner men skiftede først til at lave trådløse højttalere og dernæst de fitnessarmbånd, som har slået selskabets navn bedst fast i offentligheden i konkurrence med rivalen Fitbit.

Wall Street Journal har forgæves forsøgt at få en kommentar fra Hosain Rahman.