Novozymes/CFO: Europa og især Latinamerika trækker ned i vaskemidlerne

Verden er jo ikke helt sort og hvid.

Finansdirektør hos Novozymes, Benny Loft. Fold sammen
Læs mere
Foto: Liselotte Sabroe
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Sådan lyder det fra Benny Loft, der er finansdirektør i Novozymes, når snakken falder på resultatet af selskabets salg i Vaskemiddeldivisionen - også kaldet Household Care - i tredje kvartal. For det er ikke just opløftende, at salget i kvartalet faldt med over 5 pct. til 1154 mio. kr. fra 1219 mio. kr. i den tilsvarende periode året år.

»Hvis vi dykker ned i divisionen, så ser man, at det går godt i USA, hvor der er en pæn vækst - og der er også pæne vækstrater i Kina. I Latinamerika derimod går det ikke så godt,« siger Benny Loft.

Ser man det samlede salg, som Novozymes havde fra alle sine divisioner i Latinamerika, så faldt omsætningen med 10 pct. i tredje kvartal i år i forhold til tredje kvartal 2015.

»Området - og især Venezuela - har det svært. Der er hverken penge til at udvikle eller producere,« siger finansdirektøren.

I Asien steg salget kraftigt på grund af større efterspørgsel af enzymer til flydende vaskemidler - og det er især kineserne, der vil have produktet, som er dyrere end gammeldags vaskepulver. Også i Nordamerika steg salget - dog her moderat - som følge af fortsat efterspørgsel efter produkter af høj kvalitet.

Men i Europa var resultatet lavere end i perioden sidste år.

»Vi mister ikke markedsandele i Europa, men Household Care udvikler sig svagt negativt. Det skyldes blandt andet prispres,« siger Benny Loft.

Samlet forventes salget til vaskemiddelindustrien at blive på niveau med den 1 pct. organiske salgsvækst, der blev realiseret i 2015.