Novozymes/CFO: Europa og især Latinamerika trækker ned i vaskemidlerne

Verden er jo ikke helt sort og hvid.

Finansdirektør hos Novozymes, Benny Loft. Fold sammen
Læs mere
Foto: Liselotte Sabroe

Sådan lyder det fra Benny Loft, der er finansdirektør i Novozymes, når snakken falder på resultatet af selskabets salg i Vaskemiddeldivisionen - også kaldet Household Care - i tredje kvartal. For det er ikke just opløftende, at salget i kvartalet faldt med over 5 pct. til 1154 mio. kr. fra 1219 mio. kr. i den tilsvarende periode året år.

»Hvis vi dykker ned i divisionen, så ser man, at det går godt i USA, hvor der er en pæn vækst - og der er også pæne vækstrater i Kina. I Latinamerika derimod går det ikke så godt,« siger Benny Loft.

Ser man det samlede salg, som Novozymes havde fra alle sine divisioner i Latinamerika, så faldt omsætningen med 10 pct. i tredje kvartal i år i forhold til tredje kvartal 2015.

»Området - og især Venezuela - har det svært. Der er hverken penge til at udvikle eller producere,« siger finansdirektøren.

I Asien steg salget kraftigt på grund af større efterspørgsel af enzymer til flydende vaskemidler - og det er især kineserne, der vil have produktet, som er dyrere end gammeldags vaskepulver. Også i Nordamerika steg salget - dog her moderat - som følge af fortsat efterspørgsel efter produkter af høj kvalitet.

Men i Europa var resultatet lavere end i perioden sidste år.

»Vi mister ikke markedsandele i Europa, men Household Care udvikler sig svagt negativt. Det skyldes blandt andet prispres,« siger Benny Loft.

Samlet forventes salget til vaskemiddelindustrien at blive på niveau med den 1 pct. organiske salgsvækst, der blev realiseret i 2015.