Norwegian-kunder får ikke oprejsning for Dreamliner-skuffelse

Forbrugerklagenævnet har afgjort, at rejsende ikke får prisafslag på deres forgæves forsøg på at flyve med Boeing 787 Dreamliner.

Foto: KYRRE LIEN. Norwegian giver ikke kunder dispensation for at være gået glip af en tur med Norwegians Dreamliner-fly. Foto: KYRRE LIEN/Scanpix 2015.
Læs mere
Fold sammen

»Dreamliner-oplevelsen inkluderet i prisen«, stod der i markedsføringen. Men da de rejsende mødte op i lufthavnen, viste det sig, at rejsen skulle foregå med et erstatningsfly af en anden og ældre type. Det fik over 30 personer til at klage, og nu har forbrugerklagenævnet afsagt dom i fem af sagerne, skriver Check-In.

Resultatet bliver, at ingen af de fem sager ender med prisafslag til kunderne, da de kom frem til tiden og til den rigtige destination. De to faktorer udgør tilsammen hovedårsagen bag Forbrugerklagenævnets afgørelse, der altså ikke giver medhold til de utilfredse kunder.

»I de fem sager er forbrugerne nået frem til den aftalte destination på det aftalte tidspunkt. Derfor har et flertal i nævnet vurderet, at forbrugerne har fået, hvad de betalte for, nemlig transporten, og at de ikke har krav på et afslag i prisen,« siger kontorchef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Camilla Hesselby til Check-In.

Selvom Norwegian solgte den såkaldte »Dreamliner experience« som en del af den samlede pakke på forskellige langdistanceflyvninger, vurderer Forbrugerklagenævnet, at det ikke var markedsført som en stor nok del af tilbuddet til, at Norwegian var nødt til at flyve lige i den flytype på de pågældende afgange.

Resten af de cirka 30 klager til Forbrugerklagenævnet forventes afgjort inden for de næste to måneder.