Nordmænd dumper Rema 1000

En ny norsk undersøgelse viser, at Rema 1000s troværdighed har lidt et gevaldigt knæk. En fejlslagen strategi og en succesløs app får skylden.

Foto: Brian Bergmann

De norske kunder dumper discountkæmpen Rema 1000 viser ny undersøgelse, der måler virksomheders omdømme.

Det skriver det norske site e24.no.

Der er tale om den såkaldte Omdømmesundersøgelse, som analyseselskabet Kantar TNS gennemfører blandt de største norske virksomheder. Helt præcist er Rema 1000s popularitetsdyk på 32 point: Det største fald, der nogensinde er målt i undersøgelsens historie, der strækker sig tilbage til 2008.

Det norske discountmarked er - ligesom det danske - konkurrencepræget og kendetegnet af kamp om kunderne og priskrige.

Det dårlige resultat kommer ikke bag på Rema 1000. Kommunikationsrådgiver i kæden, Rebecca Ophus, udtaler:

»Det er ikke overraskende, set i lyset af de sidste måneders uro om Rema 1000, men vi tager selvfølgelig forbrugernes dom alvorligt.«

Uroen, som kommunikationsrådgiveren hentyder til, er blandt andet, at discountkæden har forsøgt sig med en 'bedste ven-'strategi. En strategi, der går ud på, at kæden reducerer antallet af forskellige mærkevarer, og til gengæld indgår langsigtede aftaler med færre leverandører.

Den har resulteret i både negativ medieomtale, vrede hos kunder og leverandører og  en nedgang i salget.

En anden årsag er en nylanceret app, Æ-appen. Gennem den skulle Rema 1000-kunderne kunne få rabat på de varer, de køber mest, og et overblik over, hvad de køber. Men appen har heller ikke vist sig at være en succes, tværtimod har butikken mistet kunder.

I Danmark går det til gengæld godt for Rema 1000, hvor kæden er en vækstkomet. Overskuddet lød sidste år på 374 millioner kroner.