Meny og Rema 1000 stormer frem: Her køber danskerne ind

Netto er stadig Danmarks mest populære dagligvarekæde, men risikerer snart at blive overhalet af Rema 1000, som vinder flere nye kunder.

Foto: NIELS AHLMANN OLESEN. Meny Nærum. Arkivfoto
Læs mere
Fold sammen

En stor ny måling viser, at Netto stadig er danskernes foretrukne supermarkedskæde. Men den norske rival Rema 1000 vokser hurtigere og kan snart indtage dagligvaretronen.

Det skiver Børsen på baggrund af en undersøgelse foretaget af Quantic.

Danskerne har svaret på, hvilke supermarkeder der er deres primære og sekundære indkøbssteder. Lidt over 1 mio. husstande har Netto som et af deres to favoritsteder, mens cirka 900.000 vælger Rema 1000 som nummer ét eller to. De to kæder er dermed de klart største i Danmark.

Rema 1000 går stærkt frem og sikrer sig 11 pct. flere primære kunder og 15 pct. flere sekundære kunder fra andet halvår af 2015 til andet halvår af 2016. Netto kan ikke holde samme fart og sikrer sig 8 pct. flere sekundære kunder, mens antallet af primære kunder falder med 2 pct.

Undersøgelsens store vinder må siges af være Meny. Kæden, som tidligere var kendt under navnet SuperBest, er gået frem med 42 pct. siden navneskiftet. Menys optur betyder, at kæden har overhalet Irma og nærmer sig Kvickly.

Fakta fortsætter med at tabe kunder, men er stadig den tredjemest populære kæde.