Netflix ses af 50 millioner - nu sættes turbo på Europa

TV-serier som »House of Cards« og »Orange is the New Black« booster Netflix, som først nu er på vej ud på de største europæiske markeder.

Frank og Claire Underwood - Kevin Spacey og Robin Wright - har været med til at skabe succes for Netflix: »House of Cards« blev for nylig nomineret til 13 Emmyer Fold sammen
Læs mere

Frank Underwoods nådesløse vej mod Det Hvide Hus samt en naiv og moralsk kvindes oplevelser i et amerikansk fængsel har været med til at give streamingstjenesten Netflix voldsomt vokseværk.

Også udenfor hjemmemarkedet - blandt andet i Europa - har den amerikanske streamingtjeneste stor succes med et udvalg af film og ikke mindst sine egenproducerede TV-serier som »House of Cards« og »Orange is the New Black«. I løbet af bare et år er Netflix' andel af internationale abonnenter steget med næsten 80 procent til 13,8 millioner.

Og med de 36,2 millioner amerikanske Netflix-seere runder koncernen dermed en milepæl på 50 millioner abonnenter. Det fremgår af selskabets regnskab, som blev offentliggjort efter børslukketid mandag aften.

Regnskabet er suppleret af et »letter to investors«, hvor Netflix redegør for økonomiske resultater, status for eksisterende og kommende TV-serier samt nye tiltag.

Her skriver topchef Reed Hastings og finansdirektør David Weels, at der nu vil blive sat yderligere fokus på Europa. Til september går Netflix ind i de største europæiske lande; Tyskland og Frankrig samt Østrig, Schweiz, Belgien og Luxembourg.

»Denne lancering på markeder med over 60 millioner bredbåndskunder vil forøge vores europæiske tilstedeværelse væsentligt og øge vores potentielle internationale marked til over 180 millioner bredbåndskunder, hvilket svarer til to gange antallet af nuværende amerikanske bredbåndskunder,« lyder det i Netflix-chefernes brev.

Samlet har streamingstjenesten haft en omsætning på 1,3 milliarder dollar i andet kvartal, hvilket svarer til en vækst på 25 procent i forhold til samme periode sidste år. Nettooverskuddet landede på 71 millioner dollar, hvilket er mere end en fordobling på ét år. Indtjeningen per aktie landede præcis på analytikernes forventninger på 1,15 dollar.

Netflix har stadig store omkostninger og dermed tab på sine markeder uden for USA, hvor man altså ekspanderer aggressivt. Men bundlinjen har forbedret sig markant. Fra et tab på de internationale markeder på 65,8 millioner dollar ved udgangen af andet kvartal sidste år, lyder tabet fra det seneste kvartal på 15,2 millioner dollar.

De nye ekspansionsplaner betyder dog, at investorerne skal forvente større udgifter på det internationale marked i den kommende tid.

»Vores europæiske ekspansion dette kvartal vil føre nye omkostninger til dette segment, så vi forventer et konsolideret tab på 42 millioner dollar for det internationale marked i tredje kvartal,« lyder det i investorbrevet.

Det øgede internationale fokus smitter tilsyneladende også af på produktionen af kommende TV-serier. I øjeblikket er en historisk eventyrserie med den italienske søfarer Marco Polo som hovedperson ved at blive produceret i Kazakhstan og Malaysia.

Der er også et snert af et dansk islæt i Netflix' serieudbud, eftersom fjerde og sidste sæson af »The Killing«, som er baseret på DRs »Forbrydelsen« med Sofie Gråbøl, kommer til august.