TV-gigant optrapper mediekrig

Viasats netfilmtjeneste Viaplay vil være danskernes førstevalg, når det gælder streaming af film og TV. Netflix skal slås, siger den digitale koncernchef.

Svenske Rikard Steiber er ny digital topchef for hele Viasat og gør klar til at forsøge at sætte konkurrenten Netflix til vægs i Danmark ved at få hele Viasat-imperiet til at arbejde sammen om at bruse forrest i den voksende syndflod af streamingtjenester. Foto: Erik Refner Fold sammen
Læs mere

»Det er et tæt pakket marked, men snart begynder folk at synes, at de skal have en online-videotjeneste – og forhåbentlig skal de have to. Og vi vil være en af dem. De to hedder Netflix og Viaplay. Dette bliver det første marked i verden, hvor vi slår tilbage, og jeg vil være nummer et i Danmark.«

Svenske Rikard Steiber er selvsikker i troen på, at TV-leverandøren Viasats netfilmtjeneste Viaplay kan noget, som konkurrenterne ikke kan. Han overtog for tre måneder siden ansvaret for hele Viaplays globale, digitale satsning til for alvor at rulle, så folk køber abonnement til at se film, TV-udsendelser og TV-serier, når og hvor det passer dem, bare de har en internetforbindelse.

Viaplay er Viasats netfilmtjeneste. Viasat er en del af mediekoncernen Modern Times Group, der ejes af den svenske Kinnevik-koncern og blandt andet står for TV-kanalerne TV3 og TV3+, og som siden 2012 har haft danskeren Jørgen Madsen Lindemann i topchefstolen. Viaplay er i dag en del af MTGs digitale division, MTGx, som Rikard Steiber er øverste chef for.

Skal være med overalt

Nu skal der oprustes på Viaplay-siden, og alle Viasats aftaler skal udnyttes. Dels skal Viaplay, der lige nu står i 79 kroner som månedsabonnement, findes på alle teknologiske platforme – spillekonsoller, smart-TV-apparater, computere, tavle-PCer og mobiltelefoner – og dels udvides udbuddet nu med en særlig børnezone, med e-sport og med flere film og TV-serier. Desuden lanceres Viaplay Premiere, hvor afsnit af amerikanske TV-serier vil kunne ses blot 24 timer efter premieren i USA. Endelig skal man i større omfang kunne hente film og serier ned på sit udstyr, så man kan tage det med sig og se det offline i 30 dage derefter.

»Vi har aftaler med studierne, hvor vi betaler en vis fast sum penge. Jo flere abonnenter vi har, desto flere kan vi dele summen over. Derfor er det vigtigt at få rigtig mange ind,« siger Rikard Steiber, som – inden han kom til MTG, hvor han nu har titel som digital koncerndirektør – arbejdede seks år hos Google i Europa.

Viaplay konkurrerer med andre netfilmtjenester som amerikanske Netflix og HBO og danske bud som TV 2 Play og TDCs YouBio. TDC erkendte forleden, at slaget mod Netflix er tabt; amerikanerne har fået for godt fat i danskerne. YouBio bliver derfor gjort til en ren abonnementstjeneste, hvor alt på hylderne er en del af den faste månedspris. TDC har så købt retten til navnet Blockbuster, som til efteråret åbner som en egentlig filmlejetjeneste.

Plads til, at alle kan vokse

Men det brogede – og for mange uoverskuelige – udbud af netfilmtjenester bekymrer ikke Viaplay-direktøren.

»Jo flere aktører, der kommer ind på markedet, desto hurtigere vokser det. Der er så mange bredbåndsforbindelser i dag, og udbredelsen af videotjenester er stadig ganske lav. Så der er plads til, at vi alle kan vokse. Jo mere brus, der er om det, desto bedre er det for os,« mener Rikard Steiber og slår fast, at det handler om at have de gode aftaler på plads, så man kan tilbyde det indhold, som folk efterspørger. Og så helst få presset producenterne til at gøre film og TV-serier hurtigere tilgængelige.

En nylig undersøgelse fra analysefirmaet Wilke for DR viste, at omkring 39 procent af de danske hjem abonnerer på en streamingtjeneste. 29 procent af danskerne siger, at deres husstand har abonnement hos Netflix. Viaplay er nummer to med omkring 11 procent af husstandene. TV 2 Play og HBO følger derefter med fem og fire procent.