Modefirmaer skrotter bæredygtighed

De fleste modevirksomheder vil gerne være bæredygtige - men det bliver ved ordene, viser ny undersøgelse.

Administrerende direktør for Danish Fashion Institute Eva Kruse. Fold sammen
Læs mere
Foto: Marie Hald
En undersøgelse fra konsulenthuset Deloitte om holdninger og adfærd i modebranchen, når det kommer til bæredygtighed, viser, at det står skidt til i den globale modeindustri.

Undersøgelsen dækker 220 modevirksomheder - deriblandt 90 i Norden - og resultatet viser, at der er langt fra ord til handling, når det kommer til at iværksætte tiltag, der er til gavn for mennesker og miljø.

Virksomhederne er blevet spurgt om, hvorvidt de selv synes, de handler, som de ønsker. Syv ud af ti svarer nedslående, at de ikke fokuserer på miljøbelastning og det ressourcetræk, deres produktion forårsager. Det er især de små og mellemstore modevirksomheder, der har svært ved at leve op til egne hensigtserklæringer, viser Deloitte-undersøgelsen - og det er især, når det kommer til at tjekke underleverandører, at det halter.

Det er Danish Fashion Institute i samarbejde med Deloitte, der har udfærdiget rapporten. Administrerende direktør for Danish Fashion Institute, Eva Kruse, er ikke overrasket over resultatet.

"Resultaterne overrasker os ikke, men understreger blot hvor svært det er for især små og mellemstore virksomheder at få hånd om hele leverandørkæden. Det bekræfter os endnu en gang i vigtigheden i at skabe fælles vidensplatforme og samarbejde tættere om at løse problemer, som oftest finder sted i lande langt fra Danmark," siger hun i en kommentar til undersøgelsen.

Manager ved Deloitte Kristoffer Hvidsteen advarer om, at modevirksomhederne risikerer at blive hægtet af udviklingen, hvis de ikke bliver bedre til at handle på CSR-området.

"Med et ensidigt fokus på sociale forhold er der en alvorlig risiko for, at modebranchen ikke fokuserer på andre væsentlige problemer," siger han og tilføjer:

"Når prisen på bomuld lige pludselig stiger voldsomt, så er det for eksempel tegn på en ny virkelighed, hvor bomuld bliver en knappere og dyrere ressource og hvor virksomhederne derfor bliver nødt til at tænke i alternative baner."