Minister vil have fart under dansk modeeksport

Handelsminister Pia Olsen Dyhr vil fyre op under eksporten af det danske modetøj, dels til de traditionelle markeder, dels til de fremadstormende vækstøkonomier i Asien.

De vigtigste markeder for dansk modetøj er fortsat Tyskland, Sverige, Holland, Norge og Finland, og der er et uudnyttet potentiale, dels på de traditionelle markeder, dels på fjernere markeder, vurderer handels- og investeringsminister Pia Olsen Dyhr (SF). Fold sammen
Læs mere
Foto: Torkil Adsersen

Den økonomiske krise, der især plager de sydeuropæiske lande, har ramt den danske modebranche. Sidste år faldt eksporten af dansk modetøj med 3,3 procent i forhold til 2011. Det var især landene i Sydeuropa samt Frankrig og Benelux-landene, der aftog mindre tøj fra danske tøjfirmaer.

De vigtigste markeder for dansk modetøj er fortsat Tyskland, Sverige, Holland, Norge og Finland, og der er et uudnyttet potentiale, dels på de traditionelle markeder, dels på fjernere markeder, vurderer handels- og investeringsminister Pia Olsen Dyhr (SF).

- I den danske modebranchen står vi nu med en stærk underskov af mindre gazellevirksomheder med stor vækst, etablerede brands og hvor flere endvidere udmærker sig ved bæredygtig produktion. Disse virksomheder er klar til at indtage nye markeder. Skal Danmark klare sig i det 21. århundrede, skal vi have bedre gang i eksporten hos netop denne type virksomheder, forklarer Pia Olsen Dyhr i en pressemeddelelse.

Hun ser store muligheder for eksport af dansk modetøj til de buldrende vækstøkonomier i Asien.

- Vi skal have fokus på de europæiske vækstlommer som Norge, Sydtyskland og Polen, men virksomhederne skal også i gang på de nye vækstmarkeder i Asien. Her byder megabyerne på nye markedsmuligheder. Eksempelvis har flere virksomheder godt fat i Seoul og Taipei, som begge har et kæmpe potentiale. To storbyer med flere forbrugere end hele Norden tilsammen, oplyser ministeren.

Hun understreger behovet for at bevæge sig mere ud på nye markeder, idet godt 90 procent af den globale vækst de kommende tre år ventes at ske udenfor Europa.

Den danske mode- og tekstilindustri omsætter for mere end 30 milliarder kroner årligt. Branchen beskæftiger cirka 10.000 fuldtidsansatte i Danmark, og mange af dem er netop i disse dage i København, hvor modeugen er i gang fra 30. januar til 3. februar.