Mærsk tvivler på stor vækst i ny Suezkanal

De enorme vækstrater, der ligger til grund for at udvide Suez-kanalen kommer næppe fra kanalens største kunde, Maersk Line.

Det egyptiske luftvåben gav opvisning i forbindelse med udvidelsen af Suezkanalen. Foto: EPA
Læs mere
Fold sammen

A.P. Møller - Mærsk er knap så sikker på de enorme vækstrater, som dem de egyptiske myndigheder har fremlagt for den nye og netop udvidede Suez-kanal. Egypterne forventer, at den bredere Suezkanal i fremtiden vil øge omsætningen fra kanalen med næsten 260 pct. over de næste otte år. Det sker, efter at flere skibe er sejlet gennem i de senere år.

»Den vækst, vi har set de seneste ti år, har været fantastisk. Men jeg tror, at vi alle er klar over, at den vækstkurve ser knap så stejl ud i de næste ti år. Kanalen havde nået en mætningsgrad, hvor det næste skridt skulle tages,« siger Mærsk-direktør Claus Hemmingsen, medlem af executive board i A.P. Møller - Mærsk.

De officielle tal fra Egypten lyder på, at de nuværende årlige indtægter på ca. 36 mia. kr. om året vil stige til over 90 mia. kr. For at nå det tal skal kanalens største kunde, det danske containerrederi Maersk Line, sandsynligvis bidrage til en del af væksten. I fjor stod det A.P. Møller - Mærsk-ejede rederi for ca. 14 pct. af Suezkanalens samlede indtægter.

Hemmingsen understreger, at han er glad for udvidelsen, der gør det muligt at sejle i begge retninger mod hidtil, hvor skibene sejlede i konvojer i én retning. Det betød omfattende ventetid for skibene.

»Vi har arbejdet med Suezkanalen som enhver anden leverandør. Der har været et behov for udvidelsen, men den har ikke været en bydende nødvendighed. Det er en naturlig udvikling for at fremtidssikre kanalen,« siger Claus Hemmingsen.

Han tilføjer, at det især vil skabe en mere stabil fart mellem primært Europa og Asien.

»Det giver større pålidelighed. Det betyder meget for os og vores kunder, at Suezkanalen er en sikker og stabil gennemgang,« siger Hemmingsen.

TV: Sådan så det ud da kanalen blev indviet

 

Forventer samme tariffer

Det enorme projekt har været meget diskuteret i Egypten. En lang række eksperter har sået alvorlig tvivl om fornuften i den store udbygning, hvor 72 km af den i alt 164 km lange kanal er udvidet.

For at Suezkanalen skal nå målsætningen, kræver det en vækst på ni pct. om året indtil 2023, viser beregninger fra Capital Economics ifølge det britiske nyhedsbureau Reuters. I de seneste fire år har væksten i kanalen været på tre pct. om året, mens verdenshandlen i perioden 2011-2014 er vokset med 2,9 pct. om året.

Udvidelsen af kanalen betyder, at den gennemsnitlige sejltid vil falde fra 18 til 11 timer. Claus Hemmingsen siger, at der ikke er nogen tegn på, at tarifferne for at sejle igennem vil bliver ændret.

»Vi forhandler priserne med Suezkanalen som med en enhver anden leverandør. Vi forventer ikke, at det får stor betydning for tarifferne,« siger Hemmingsen.

I fjor betalte det danske rederi ca. 3,5 mio. kr., hver gang man sendte et skib igennem Suezkanalen. Det løb alene i fjor op i næsten fem mia. kr. i fees for at sejle gennem kanalen. Det svarer til 14 pct. af Suezkanalens samlede indtægter.

Suezkanalen blev første gang åbnet i 1869. Den forkortede sejladsen mellem Europa og Asien med 7.000 km.

»For verdenshandlen har Suezkanalen betydet utroligt meget. Jeg mener, at man kan udtrykke en glæde over, at Egypten har vist det ansvar, det er at have en kanal som den her,« siger Claus Hemmingsen.

Den udvidede kanal består af et helt nyt, 35 km langt parallelt spor ved siden af den eksisterende 164 km lange kanal. Samtidig bliver yderligere 37 km af den eksisterende kanal udvidet og gjort dybere.

Det betyder, at skibene kan sejle i begge retninger, og at op mod 97 skibe dagligt kan sejle igennem mod 49 før udvidelsen.

Udvidelsen af Suezkanalen fandt officielt sted torsdag og har tiltrukket statsoverhoveder fra hele verden med Ruslands premier­minister, Dimitrij Medvedev, og Frankrigs præsident, Francois Hollande, i spidsen. Danmark er repræsenteret ved prins Joachim.