Suez er afgørende for egyptisk økonomi

Udbygningen af den økonomisk vigtige Suezkanal har medført diskussion blandt egypterne. Nogle frygter, at budgetterne ikke holder.

Foto: STRINGER. Projektet med at grave kanalen har ifølge de officielle tal kostet 30 mia. egyptiske pund (ca. 26 mia. kroner). Det er også et tal, som Kamaly mener, er lidt luftigt. Blandt andet fordi udvidelsen er hastet igennem, og projektet er gennemført på et år.
Læs mere
Fold sammen

De egyptiske myndigheder har meget lyse forventninger til den nye Suezkanals betydning for landet. Men det er langtfra alle, som er overbevist om det økonomiske rationale i det enorme byggeprojekt.

Officielt er det et fornuftigt projekt. Det vil – ifølge de officielle estimater fra myndighederne – øge de årlige indtægter fra Suez med tæt ved 260 pct. Det betyder, at de nuværende indtægter på ca. 36 mia. kroner om året forventes at stige til over 90 mia. kroner. Det er dog et skøn, som flere betvivler, blandt andre Ahmed Kamaly, økonom ved American University i Cairo.

»På en måde er de tal skabt på en slags videnskabelig baggrund, men jeg tvivler meget på dem. De kan komme med hvilket tal de ønsker. Ingen kan tjekke det,« siger Kamaly.

Projektet med at grave kanalen har ifølge de officielle tal kostet 30 mia. egyptiske pund (ca. 26 mia. kroner). Det er også et tal, som Kamaly mener, er lidt luftigt. Blandt andet fordi udvidelsen er hastet igennem, og projektet er gennemført på et år.

»Der er ikke noget præcist tal for, hvad projektet har kostet. Mange eksperter forventer, at det bliver meget mere end 30 mia. pund. Det hænger blandt andet sammen med, at hvis man vælger at forkorte projektet til et år, bliver det dyrere. Men ingen ved, hvad det har kostet,« siger Ahmed Kamaly.

Han peger desuden på, at offentligheden har fået begrænset indsigt i projektet og på hvilken effekt, udvidelsen kan få på egyptisk økonomi.

»Der er ikke gennemført nogen cost benefit-analyser af projektet, og mange eksperter har sat spørgsmålstegn ved gennemsigtigheden i projektet,« siger Ahmed Kamaly.

Officielt fastholdes de oprindelige budgetter.

»At prisen er blevet højere passer ikke. Det har ikke haft betydning for prisen, at projektet er gennemført på et år,« siger Mahmod Rizk, direktør i Suez Canal Authority.

Han fastholder også forventningerne til en vækst i indtægterne på 260 pct.

Børsnotering opgivet

Oprindelig var det meningen, at en del af finansieringen skulles findes ved en børsnotering, hvor private investorer kunne deltage. Men regeringen ændrede holdning, og kanalen er blandt andet blevet til ved obligationer, der er forbeholdt egyptere og har en særlig høj rente på 12 pct.

Ud over udgifterne til gravearbejdet skal der bygges seks nye tunneler til biler og tog. De går over kanalen og forbinder Sinai-halvøen med resten af Egypten. Indtil nu er en af tunnelerne bygget færdig.