Mærsk kæmper i krigsplagede Syrien

Fragten af varer til Syrien er hårdt ramt af borgerkrigen i landet, men A.P. Møller-Mærsk fortsætter med at sejle ind i de syriske havne.

Foto: Simon Læssøe. Fragtmængderne til Syrien har været hårdt ramt af krigen og de sanktioner, som er blevet pålagt landet. I 2013 faldt fragtmængderne med op mod 70 procent, men steg ifølge containerhavnen Latakia med 33 procent i 2014.
Læs mere
Fold sammen

A.P. Møller-Mærsk fortsætter med at sejle ind i de syriske havne, selv om landet på fjerde år er ramt af borgerkrig. Fragtmængderne er faldet kraftigt, men søfarten har på det seneste fået større betydning, efter at den ekstremistiske oprørsbevægelse IS har taget kontrollen over næsten hele Syriens landegrænse.

Den urolige situation er en stor udfordring for A.P. Møller-Mærsk, der for første gang fortæller om de omfattende problemer med at drive forretning i de uroplagede lande.

»Syrien og Libyen er svære operationer for os. Vi fortsætter med at arbejde i landene, selv om markederne ikke er på samme niveau, som før situationen blev forværret i begge lande. Men det er meget kompliceret,« siger Mærsk-direktør Mohammad Shihab, der ud over være landechef for Syrien og Libyen også har ansvaret for den danske koncerns forretning i Egypten.

I maj erobrede IS den sidste grænsepost, som det syriske styre havde til Irak, og i juni blev grænsen til Jordan lukket.

»Den forværrede situation i Syrien medførte, at grænsen mellem Jordan og Syrien er blevet lukket, og det har ironisk nok betydet, at meget fragt, som tidligere gik over land, nu bliver transporteret over havet. Det har haft en grad af positiv effekt på Maersk Line. Men det er klart, at i det store billede er der ikke meget godt nyt,« siger Mohammad Shihab.

Mazen Nseir, administrerende direktør for Syriens vigtigste havn, Latakia, sagde i sidste måned til det kinesiske nyhedsbureau Xinhua, at efter grænsen til Jordan blev lukket, har havnen i Latakia oplevet en fremgang på otte procent.

»Vi er en kritisk grænsepost, og vi er fuldt ud klar til at importere og eksportere varer,« sagde han til nyhedsbureauet.

Mindre fragtmængder til Syrien

Fragtmængderne til Syrien har været hårdt ramt af krigen og de sanktioner, som er blevet pålagt landet. I 2013 faldt fragtmængderne med op mod 70 procent, men steg ifølge containerhavnen Latakia med 33 procent i 2014.

Mazen Nseir sagde til Xinhua, at det i øjeblikket bliver undersøgt, om havnen i Latakia kan bliver udbygget og gravet dybere, så større skibe kan komme ind i havnen, der ligger ud til Middelhavet.

Mohammad Shibab siger, at det i øjeblikket er forholdsvis sikkert for Mærsk-skibene er sejle ind i de syriske havne.

»Havnene og kystområdet er relativt set mere sikre områder. Der er ikke risiko for pirater eller den slags. Men omkostningerne er steget; blandt andet fordi vi har været nødt til at anvende mindre skibe på grund af den mindre fragtmængde,« siger Mohammad Shibab.

Han siger, at det danske containerrederi Maersk Lines mål er at beholde en uændret andel af det syriske marked.

»Vores forretning er faldet skarpt sammen med hele markedet i Syrien, og målet er at opretholde vores markedsandele,« siger Mohammad Shibab.

Den syriske borgerkrig blev udløst i 2011, efter at det såkaldte arabiske forår ramte flere lande i Mellemøsten. Kampene involverer en lang række forskellige aktører, som blandt andet tæller regeringshæren, oprørshæren Den Frie Syriske Hær og IS. Urolighederne har fået stor betydning for den vigtige havn i Latakia. Her lå antallet af håndterede containere om året på op mod 600.000 inden krigen, og det tal er siden faldet, så det i 2014 var på 254.000.

Også i Libyen, et andet uroplagede land, forsætter A.P. Møller-Mærsk med at drive forretning. Ligesom i Syrien er der flere fraktioner, der kæmper om magten. I Libyen har IS udnyttet et politisk vakuum i de senere år, efter at kampe mellem to rivaliserende regeringer var kørt fast. I landet har en del islamis­tiske grupper, som i 2011 var med til at vælte den forhenværende diktator, Mohammad Gadaffi, allieret sig med IS.

For A.P. Møller-Mærsk medfører det et meget svingende marked.

»Markedet i Libyen er meget volatilt. Der er år, hvor det kan vokse med 50 procent og falde skarpt igen. Men i øjeblikket må vi sige, at retningen peger nedad,« siger Mohammad Shibab.

Med aktiviteter over hele verden er A.P. Møller-Mærsk vant til at operere i uroprægede lande. Tilbage i 2003 måtte den danske virksomheds havneselskab APM Terminal trække sig ud af den irakiske containerhavn Khur Az Zubair efter store demonstrationer mod selskabet på havneområdet. Sidste år begrænsede Maersk Oil sine olieoperationer i den irakiske del af Kurdistan, efter at soldater fra IS havde erobret områder tæt ved.