Ny Suezkanal åbner nye muligheder for Maersk Line

Den 146 år gamle Suezkanal er klar i en større og udvidet udgave. Torsdag bliver den taget i brug og åbner nye muligheder for kanalens største kunde, Maersk Line.

Et par containerskibe holdt snigpremiere på den nye Suezkanal 25. juli, og alt forløb fint. Foto: Reuters Fold sammen
Læs mere

Suezkanalen åbner i en større og udvidet udgave efter et enormt byggearbejde, som egypterne har gennemført på blot ét år. A.P. Møller - Mærsk ser frem til at spare brændstof og vurderer, at den nye udvidelse kan hjælpe verdenshandlen. Men endnu er det uklart, om egypterne planlægger at sætte prisen op for at sejle igennem den stærkt trafikerede kanal.

»Den generelle trend er, at kanalen bliver mere attraktiv, og det vil øge den globale handel. Det sker ikke med det samme, men det skaber naturligvis muligheder for Maersk Line,« siger Mohammed Shibab, der er Maersk Lines landechef i Egypten.

Udvidelsen af Suezkanalen sker officielt torsdag og har tiltrukket statsoverhoveder fra hele verden med Ruslands Vladimir Putin og Frankrigs Francois Hollande i spidsen.

Den nye Suezkanal er et bemærkelsesværdigt ingeniørprojekt. Blot ét år har det taget at bygge den i alt 72 km lange udvidelse. Den åbner for sejlads i begge retninger modsat i dag, hvor skibene har været tvunget til at vente på at få adgang til kanalen. Maersk Line anslår, at den gennemsnitlige sejltid forkortes fra 18 til 11 timer.

»Vi kommer til at spare brændstof pga. den syv timer kortere rejse gennem kanalen, og samtidig kan vi optimere vores service på en bedre måde. Under konstruktionen har konvojerne gennem kanalen også været meget uregelmæssige, og det aftager naturligvis nu,« siger Mohammed Shibab.

»På længere sigt kan Suezkanalen bedre betjene vores større skibe, og trenden mod større skibe skaber bedre rentabilitet,« siger Mohammed Shibab.

Det er for tidligt at udtale sig om de økonomiske konsekvenser af udvidelsen. I øjeblikket må det danske rederi betale mere end 500.000 dollar, hver gang et skib skal igennem Suezkanalen. Det er uklart, om den pris vil blive ændret.

»Vi ved ikke, hvad prisen bliver, og om den bliver højere eller lavere,« siger Mohammed Shibab.

Fast pris

Suezkanalen har en fast pris, og der er ikke muligt at forhandle priserne, selv om Maersk Line er kanalens største kunder med omkring1.400 gennemsejlinger om året.

Den udvidede kanal består af et helt nyt parallelt 35 km langt spor ved siden af den eksisterende 164 km lange kanal. Samtidig bliver yderligere 37 km af den eksisterende kanal udvidet og gjort dybere.

Det betyder, at skibene kan sejle i begge retninger, og at op mod 97 skibe kan sejle igennem om dagen mod 49 før udvidelsen.

Mange af dem kommer fra A.P. Møller - Mærsk. Containerrederiet Maersk Line betalte alene i fjor næsten fem mia. kroner i afgifter for at sejle gennem kanalen. Det svarer til 14 pct. af Suez-kanalens samlede indtægter på godt 36 mia. kroner.

Oprindelig var planen, at projektet ville tage fem år, men det er gennemført på blot ét år. Projektet er forceret igennem efter pres fra Egyptens præsident Abdel Fattah el-Sisi.

»Vi har set nogle af de tidlige skridt i præsident Sisis plan for økonomiske reformer i Egypten. Et af de vigtigste projekter var, at de fik gennemført det infrastrukturprojekt, og det er imponerende, at det er lykkedes på blot ét år,« siger administrerende direktør Klaus Holm Lauersen fra den delvist A.P. Møller - Mærsk-ejede containerhavn Suez Canal Container Terminal, der ligger ved Suezkanalens udmunding i Middelhavet.

Pengemaskine

Da den gamle kanal blev bygget i 1869, tog det ti år for lavt betalte egyptere, der under vanskelige forhold gravede kanalen mellem Middelhavet og Det Røde Hav.

Suezkanalen har stor symbolsk betydning for landet og har afgørende indflydelse på landets økonomi. Den åbnede i 1869 og var kontrolleret af europæiske kolonimagter indtil 1956, da den daværende egyptiske præsident Gamal Abdel Nasser under stor uro fik den på egyptiske hænder – en begivenhed, som affødte stor national stolthed hos egypterne.