Mærsk-søfolk kritiserer dårlig mad

Skrabede madbudgetter og elendige råvarer får hård kritik fra søfolk på Mærsk-skibe. Omfattende sparerunder og nye stramme indkøbssystemer har sendt råvarekvaliteten i frit fald, lyder kritikken. Vi lytter til sømændene og er klar til at forbedre forholdene, svarer Mærsk.

Meget af det mad, som bliver leveret til Mærsks skibe, er fordærvet og ifølge kokken Søren Gericke direkte uegnet til menneskeføde. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Halvt fordærvede tunbøffer, presset fars forklædt som skinke og rødspætter på størrelse med en tændstikæske. Var det noget at sætte på aftenmenuen derhjemme?

For mange søfolk ansat på de store lyseblå Mærsk-skibe har det i perioder været dagens ret, når de tre gange om dagen får serveret deres måltider i skibenes spiserum.

For i takt med, at A.P. Møller - Mærsk under de sidste års krise har gennemført omfattende milliardbesparelser, så er de kostpenge, som rederierne betaler til søfolkenes daglige kost, blevet beskåret, og det kan smages om bord.

Se Mærsks delikatesser her

Samtidig har rederiet indført et stramt indkøbssystem, hvor skibenes hovmestre, der har ansvaret for at indkøbe råvarer, lave maden og sørge for, at omkostningerne til maden holder sig inden for budgetterne, nu skal indkøbe råvarer via et centralt indkøbssystem med få leverandører, og det har resulteret i råvarer, som til tider er nærmest uspiselige, lyder kritikken.

Berlingske har været i kontakt med flere Mærsk-søfolk i forbindelse med denne artikel, herunder hovmestre der har ansvar for madlavning om bord på skibene. Kritikken af de råvarer, som skal ende som måltider til søfolkene, er hård, men ingen ønsker at stå frem med kritikken. Berlingske har imidlertid via fagforeningen CO-Søfart fået udleveret en række billeder af nogle af de råvarer, som Mærsk-skibene får leveret, inden de skal ud på de ofte ugelange rejser mellem de forskellige verdensdele.

Ole Philipsen er formand for CO-Søfart, som bl.a. organiserer hovmestre på Mærsk-skibe.

»Det handler ikke om, at man skal have luksusmad. Men når man er hjemme, så kan man selv vælge sin mad og købe de råvarer, man har lyst til. Men man ville simpelthen ikke kunne købe så dårlige råvarer, som dem Mærsk byder dem,« siger Ole Philipsen.

Fagforeningsformanden erkender, at det har været helt på sin plads, at A.P. Møller - Mærsk har skullet spare for igen at tjene penge. Men han mener, at rederiet er gået for langt.

Det har i flere omgange ført til oprørslignende tilstande blandt søfolkene, f.eks. da rederiet efter offentliggørelsen af det flotte kvartalsregnskab i november 2010 skrev ud til at skibene, at de ansatte havde gjort et stort stykke arbejde, og at man skulle lave lagkage om bord på skibene for at fejre det gode resultat.

Det fik en lang række søfolk, både danske og udenlandske, til at reagere i form af klager og henvendelser til medier i en række lande. Problemet var nemlig, at en række skibe slet ikke havde lagkageingredienser ombord - det var der ikke råd til. Samtidig var nogle af de udenlandske kokke ikke i stand til at lave en klassisk lagkage, lød kritikken.

Få klager

Kritikken har været så markant, at A.P. Møller - Mærsk har sat gang i en række seminarer, hvor bl.a. skibsofficerer har fået mulighed for at fremlægge kritikpunkterne over for de ansvarlige på hovedkontoret. Det er senest sket med møder tidligere i februar.

A.P. Møller - Mærsk betaler 8,5 dollar pr. ansat pr. dag og vurderer, at det er et passende beløb.

»Vi ønsker at give vores kolleger på skibene mulighed for at spise varierende måltider med et passende næringsindhold og af god kvalitet,« siger Søren Andersen, der er chef for Vessel Management i Maersk Line.

Et af kritikpunkterne fra søfolkene går på, at råvarerne for ofte er af alt for dårlig kvalitet.

Får du også hundeæde i kantinen? Skriv din mening.

»Som udgangspunkt vil vi kun have gode råvarer. Derfor kan kokkene til hver en tid afvise en levering af varer, hvis de finder, at standarden er for dårlig. De kan endvidere rapportere dette i vores indkøbssystem, så vi kan tage det op til revidering, hvorvidt vi vil blive ved at handle med den pågældende leverandør,« siger Søren Andersen fra Maersk Line, der har følgende kommentar til billederne af råvarer fra Mærsk-skibe:

»De pågældende billeder er samlet over en periode på halvandet år, hvor vi har modtaget mange leverancer. Ud af 16.000 leverancer i den periode, har vores skibe kun indberettet 49 klager. Der er blevet taget hånd om de tilfælde, hvor vores skibe har indberettet for ringe kvalitet, og skibene er blevet kompenseret af skibshandleren,« siger Søren Andersen.

A.P. Møller - Mærsk kommer imidlertid nu de utilfredse søfolk i møde. Efter møderne med bl.a. skibsofficererne om bord har Maersk Line erkendt, at madbudgetterne var blevet skåret for hårdt.

»Vi har for nylig øget madbudgettet med seks pct. og yderligere givet kaptajnerne rådighed over et kontantbeløb, så vi nu mener, at beløbet er passende,« siger Søren Andersen.

Se kokken Søren Gerickes anmeldelse her: