Søfolk i kø for at klage over elendig mad

Det er ikke kun hos Mærsk, at de ansatte brokker sig over maden. Hos konkurrenten Torm er der også vrede blandt søfolkene over madkvaliteten, hvilket har fået rederiet til at sætte gang i en undersøgelse. I Søværnet er madbudgettet knap 50 procent højere end hos rederierne.

De råvarer, som bruges til maden til mange søfolk på danske rederiers skibe, omtales af formanden for fagforeningen CO-Søfart, tidligere hovmester Ole Philipsen, som madsjask. Billedet er et privatfoto fra kabyssen på et af Torms skibe. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Halvt fordærvede tunbøffer, ukogte pølser med brune misfarvninger eller en uspiselig og fejludskåret okseudskæring.

Berlingske kunne mandag offentliggøre en stribe billeder af de fødevarer, som hovmestrene på en række Mærsk-skibe får leveret. Råvarer som har vakt vrede blandt søfolkene.

Men det er langtfra kun hos Mærsk, at søfolkene er utilfredse med maden. Således kan Berlingske Business i dag offentliggøre billeder af råvarer leveret til søfolkene hos konkurrenten Torm, der ikke lader kvaliteten eller rettere manglen på samme hos konkurrenterne på Esplanaden meget tilbage at ønske.

Se også: Her er Mærsks delikatesser

Efter Berlingskes beskrivelse af fødevarekvaliteten hos Maersk har en række søfolk fra både Mærsk og andre rederier henvendt sig. Og især søfolk hos et af Danmarks andre store rederier, Torm, fortæller om en elendig madkvalitet, som er blevet stadig dårligere på grund af besparelser.

Opgaven udliciteret

I 2009 strammede Torm op på madbudgetterne. Dels på grund af den økonomiske krise, dels fordi rederiet ikke tidligere havde styret omkostningerne til proviant stramt.

»Vi kunne se sværere tider forude, og derfor kiggede vi alle omkostninger igennem - heriblandt provianteringen. Vi havde tidligere et meget svingende budget til proviant. På daværende tidspunkt lå nogle af vores skibe på fem dollar per person per dag, hvilket vi havde svært ved at forstå. Mens andre skibe lå på helt op til 14 dollar om dagen. Så vi må indrømme, at vi ikke har haft en stram nok styring af det her tidligere,« siger teknisk direktør Claus Usen Jensen, der blandt andet er ansvarlig for provianteringen på Torms skibe.

»Så valgte vi at udlicitere opgaven til skibskøbmanden Wrist, og det har givet noget forandring og noget støj. Helt konkret betød det, at fra at det var en hovmester og en kaptajn, der lavede en indkøbsordre, så overgik det til Wrist. De skal sørge for, at vi får de rigtige råvarer, og de hjælper også med menuer til inspiration til god og sund mad. Omkostningen har ligget fast siden 2009 på 8,25 dollar pr. person per dag.«

Kritik fra søfolk

Ændringerne har medført kritik fra en række søfolk om bord på Torms skibe, og derfor har rederiet sat gang i en undersøgelse af kostområdet, hvor hovmestrene blandt andet skal give tilbagemelding på kvaliteten af maden.

»Helt overordnet satte jeg i december 2010 gang i et projekt, hvor vi undersøger, om beslutningen fra 2009 var den rigtige. Det får vi svar på om tre uger. Noget af kritikken gik derudover på, at cremen - den lille smule ekstra - var forsvundet. Dér imødekom vi kritikken og gav et rådighedsbeløb til at købe ind for, når søfolkene er i havn,« siger Claus Usen Jensen.

Og hvad der for andre kan opfattes som detaljer om kvaliteten af maden, kan være afgørende for søfolk, pointerer Torm-direktøren.

»Vi ved godt, hvor vigtig provianten er ude på søen. Det er lige så vigtigt, som når familien samles hver dag om aftenmåltidet. Det er vigtigt med nogle ordentlige rammer. De mødes rundt om det her, og hvis provianten ikke er god, så bliver stemningen også hurtigere dårlig,« konstaterer Claus Usen Jensen.

Mens blandt andet Torm og Mærsk spiser de ansatte af for omkring 45 kroner om dagen, så har marinesoldaterne om bord på Søværnets skibe langt bedre forhold. En hovmester hos Søværnet har dagligt 65 kroner pr. soldat til rådighed svarende til knap 50 procent mere end en hovmester hos Mærsk eller Torm.B