Mærsk Line skruer bissen på over for kunderne

Maersk Line lægger nu op til et opgør med traditionen om såkaldte gentlemanaftaler med kunderne om, hvor meget last rederiets containerskibe skal sejle med hvornår og til hvilken pris.

Foto: CLAUS BJØRN LARSEN
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Verdens største containerrederi vil fremover i højere grad kræve, at kunderne indgår faste aftaler om pris og kapacitet, skriver dagbladet Børsen.

Baggrunden er, at Maersk Line i kølvandet på den globale økonomiske krise oplever, at uklare kontrakter er et stigende problem for det A.P. Møller-Mærsk-ejede rederi.


Senest er Maersk Line blevet sagsøgt af den britiske varehuskæde Argos, som kræver over 70 mio. kr. i erstatning af rederiet for at have løbet fra en aftale om transport af 9000 fyrrefods-containere til en given pris, som Maersk Line angiveligt senere tredoblede.

»Historisk har der været en tradition mange steder i verden for relativt løse kontraktforhold mellem kunderne og rederierne, som har bygget på en forståelse for, hvordan man laver forretning sammen. Men de sidste par år har markedet været mere volatilt end tidligere. Det har medført en del usikkerhed om, hvordan man tolker en gentlemanaftale i en situation, hvor raterne måske svinger med flere hundrede dollar på kort tid,« siger Karsten Kildahl, direktør for salg og marketing i Maersk Line.


Han ønsker ikke at kommentere Argus-sagen, så længe den verserer ved retten, men understreger, at det er nødvendigt med klarere aftaler.

»Vi er i dialog med mange af vores kunder om kontrakterne for 2011. Vi mener, at det vil gavne begge parter med regelsæt om, hvad vi har aftalt. Dermed ved kunderne, hvor meget plads de har til rådighed på skibet, og rederiet ved, hvor meget last kunden kommer med. Vi kan ikke puste skibet op den ene uge, og gøre det mindre den næste, så vores kapacitet er ret konstant. Kundernes lastmængde svinger derimod, og derfor er der behov for mere detaljerede aftaler,« siger Karsten Kildahl.