Mærsk har holdt brandudsalg af skibe

A. P. Møller – Mærsk har efter alt at dømme tjent over tre milliarder kroner på salg af skibe og borerigge i første halvår. Udover penge i kassen betyder det også en foryngelse af flåden, da der hele tiden leveres nye skibe.

A. P. Møller – Mærsk har holdt brandudsalg af skibe og borerrigge i første halvår, og det vil være med til at støtte bundlinjen i det halvårsregnskab, der offentliggøres på onsdag.

En opgørelse fra skibsmæglervirksomheden Clarksons og investeringsbanken Standard & Poor’s tyder på, at det danske rederi har tjent 600 millioner dollar svarende til 3,3 milliarder kroner i første halvår på salg af skibe og borerigge.

Det er mere end tre gange så meget som i første halvår sidste år.

Så sent som i juni offentliggjorde A. P. Møller salg af tre borerigge for 2,5 milliarder kroner, og fortjenesten på riggene, der er fra 1982, er efter alt at dømme på næsten to milliarder kroner.

Men det er først og fremmest containerskibe, der er blev solgt i første halvår. I alt er der solgt 13 containerskibe i første halvår, men en del af dem er flere end 20 år gamle. Ledelsen i A. P. Møller – Mærsk betragter køb og salg af skibe som en del af den almindelige drift, og fortjenesten på over tre milliarder kroner i første halvår vil derfor ikke optræde som en ekstraordinær indtægt i regnskabet.

Gevinst og ny flåde
Det danske rederi har et meget omfattende nybygningsprogram, og da efterspørgslen efter skibe er stor, opnår rederiet flere fordele. Udover den kontante gevinst får rederiet også fornyet flåden, så gennemsnitsalderen på flåden blive lavere. Endvidere ender A. P. Møller – Mærsk også med at have en flåde af større skibe, fordi de skibe, der sælges, typisk er mindre end de skibe, som rederiet får leveret.

Avancen fra salg af skibe og borerigge var på en mil- liard kroner i første halvår sidste år, mens fortjensten efter hele året landede på 4,2 milliarder kroner.

A. P. Møller opererer med 550 containerskibe, og rederiet har ejerskabet af cirka halvdelen af de skibe. Det danske rederi er dermed verdens største containerrederi. Derudover styrer slæbebådsfirmaet Svitzer, der er en del af gruppen, cirka 600 skibe, og listen med skibe omfatter yderligere cirka 260 tankskibe, bilfærger og andre typer fartøjer.