Mærsks containerskibe ved et vendepunkt

A. P. Møller – Mærsks store containerskibe er igen på ret kurs, mener aktieanalytikere. Flere ting tyder på, at det er slut med underskud på den forretning, og at det kan komme til at gå stærkt fremad den kommende tid. Halvårsregnskabet på onsdag afslører, om aktieanalytikernes positive forventninger kan blive indfriet.

Alt tyder på en massiv vending i containerdivisionen for A. P. Møller - Mærsk og dermed en fin indtjening. Rederiet sælger ud af den gamle flåde og får fortsat leveret nybyggede containerskibe i den helt store klasse fra værftet i Lindø. Her er det »Albert Mærsk« i København i 2004. Foto: Brian Berg Fold sammen
Læs mere
Det går stærkt med at få vendt skuden i containerdivisionen hos A. P. Møller – Mærsk. Sidste års underskud på over tre milliarder kroner bliver vendt til et lille overskud i år. Det har topchefen Jess Søderberg antydet, og aktieanalytikerne er tilbøjelige til at give ham ret.

På onsdag bliver det afsløret, om de positive forventninger til udviklingen i Danmarks største virksomhed bliver indfriet, når gruppen offentliggør resultatet af anstrengelser i årets første seks måneder.

»Der er ét fokusområde i det her regnskab. Det er udviklingen i containerforretningen. Jeg tror, udviklingen er stabilisteret, men man skal ikke forvente et specielt flot resultat på halvåret, hvor vi fortsat vil se et underskud,« siger Finn Bjarke Petersen fra Standard & Poor’s.

Han forventer til gengæld, at den positive udvikling vil blive forstærket i andet halvår.

»Det kan begrundes med markedsudviklingen. Rateudviklingen i første halvår har været uændret i forhold til sidste år. Men i andet halvår er der udsigt til en meget stærk vækst på ruterne mellem Asien og Europa,« siger Finn Bjarke Petersen.

Han forventer et underskud på 2,6 milliarder kroner i containerdivisionen i første halve år, men til gengæld tror han, at overskuddet i andet halvår bliver på 2,9 milliarder kroner, og det samlede resultat i 2007 for det vigtigste forretningsområde i A. P. Møller bliver et overskud på 300 millioner kroner, mens det sidste år gav et underskud på 3,4 milliarder kroner.

Farvel til røde tal
Aktieanalytikeren Peter Rothausen fra Kaupthing Bank tror på, at røde tal i containerdivisionen er en saga blot, og at der forude venter betydelig indtjening på området.

»Fragtrater hos konkurrerende rederier er faldet med mellem to og syv procent i første halvår. Men det positive er, at raterne viste stigende tendens i andet kvartal, og den udvikling er blevet forstærket i juli og august,« siger Peter Rothausen.

Han har en købsanbefaling på aktien, og et kursmål, der hedder 81.000.

»Vores investeringscase er baseret på en solid vending i indtjeningen i containerdivisionen og fortsat indtjeningsvækst i olie- og gasdivisionen,« siger Peter Rothausen.

Det seneste halve år har der været meget fokus på Maersk Lines tab af markedsandele på transport af containere til og fra USA, men det bekymrer ikke analytikerne.

»Der er sket en reduktion af deres kapacitet i forhold til konkurrenterne, og de har bragt deres kapacitet ned på ruter til og fra USA, så markedsandelen er nede på cirka 12 procent. De har til gengæld en andel på 20 procent af kapaciteten fra Asien til Europa, og det er den trafik, der vokser hurtigst, og det er der, hvor raterne stiger,« siger Finn Bjarke Petersen.

Nyhedsbureauet RB-Børsen har indhentet skøn for udviklingen hos 13 aktieanalytikere, og de venter i gennemsnit, at containerdivisionen har givet et beskedent overskud på 214 millioner kroner i første halvår. Hele gruppen ventes at være kommet igennem årets første seks måneder med et nettooverskud på 8,4 milliarder kroner.

Forleden offentliggjorde en af det danske rederis store konkurrenter, det Singapore-baserede Neptune Orient Line, et kvartalsregnskab, hvor overskuddet steg med 38 procent, og det tolker flere analytikere som bevis på, at nedturen for de store containerrederier er slut i denne omgang.

Dyr sammenlægning
Udover den generelle nedtur med lavere fragtrater og højere brændstofpriser, som har ramt alle containerrederierne, har A. P. Møller – Mærsk kæmpet med massive problemer internt lige siden købet af det britisk-hollandske rederi P&O Nedlloyd i 2005.

Sammenlægningen har været problematisk, og det har givet kundeflugt. Samtidig har indkøring af et nyt IT-system voldt endog meget store problemer, som har ramt kunderne direkte, fordi containere er kommet enten for sent eller fejlleveret.

2007 har alligevel været et dejligt år for virksomhedens cirka 50.000 aktionærer. Siden årsskiftet af rederiets aktier steget med cirka 30 procent, og derudover fik aktionærerne et kontant udbytte i foråret.

A. P. Møller – Mærsk, der er kendt for at være en af landets mest tillukkede virksomheder, har langsomt åbnet for omverdenen i de senere år. Og i forbindelse med halvårsregnskabet tages der endnu et skridt. For første gang nogen sinde er der nemlig indkaldt til en telekonference, hvor topchefen svarer på spørgsmål.

Følg offentliggørelsen af halvårsregnskabet på Business.dk