Landstræner vil eksportere tøjkoncept

Søren Herskind er mere end assistenttræner på håndboldlandsholdet for kvinder. Han er også en del af sportstøjskonceptet Sportyfied, der er på nippet til at gennemføre sin internationale satsning.

I løbet af sin karriere har Søren Herskind både været i spillertrøjen på det danske herrelandshold i håndbold og produktchef for store sponsorer som Faxe Kondi og Unibrew. Nu kombinerer han sport og marketing og sørger for at logoet sidder rigtigt på spillertøjet. Søren Herskind i kælderen, hvor hans virksomhed har lager og produktion. Foto: Søren Bidstrup
Læs mere
Fold sammen

Med et online designmodul vil Sportyfied gøre det let for sportsforeninger på alle niveauer at designe og bestille holdtøj på nettet. Foreningerne slipper for praktisk bøvl, mens Sportyfied får adgang til det store kunde­marked.

Sådan lyder idéen bag startup-virksomheden, som tidligere håndboldlands­holdsspiller og nuværende assistent­træner for kvindelandsholdet Søren Herskind står bag.

Det har taget godt et år at udvikle konceptet, der blev lanceret i begyndelsen af 2013. Men nu mener teamet bag, at det har knækket koden og har fået tilpasset betalings­moddellen. Det betyder, at Sportyfied nu er klar til at udbrede platformen til det internationale marked.

Onlineforretningen er allerede blevet suppleret af en engelske version, og det er målsætningen, at Sportyfied i løbet af det kommende år skal oversættes til en række sprog.

»Rent teknisk tager det lang tid at udarbejde den første oversættelse, men derfra er det faktisk relativt nemt at komme videre. Det er heller ikke længere så dyrt at sende varer ud, så det gør ikke den store forskel, om tøjet skal sendes lige rundt om hjørnet eller til Sydamerika,« siger Søren Herskind, som understreger, at der forsat er et stort potentiale i det danske marked med over 16.000 sports­foreninger.

Det første internationale projekt har været at sælge merchandise for cykelholdet Team Novo Nordisk. Kollektionen af cykeltøj og træningstøj er udvalgt i samarbejde med holdet og dets sponsorer og er blevet solgt verden over siden marts måned.

I udlandet er det især private kunder, som Sportyfied ønsker at få fat i. Det er langt fra alle steder, at foreningslivet er lige så godt organiseret som i Danmark, så Søren Herskind mener, at Sportyfieds fokus på brugervenlighed og frie rammer til individualisering vil kunne tiltrække mange af de små privatejede klubber.

Simpelt koncept

Det grundlæggende koncept er simpelt. Foreninger eller privatpersoner designer og bestiller selv deres spillersæt direkte på nettet, hvorefter det bliver trykt og leveret. Derudover tilbyder Sportyfied at administrere en online merchandise-forretning til de enkelte sportsforeninger.

Sportyfied opretter en onlineforretning til hver klub, hvor medlemmerne selv kan gå ind og shoppe knæbind eller sports­tasker i klubbens farver. Klubberne får del i overskuddet og er med til at promovere Sporty­fied.

Med den engelske version forventer stifterne, at forretningen vil kunne løbe rundt i år og begynde at give overskud i løbet af det kommende år.

Sportyfieds stiftere har selv dybe rødder i såvel marketings- som sportsverdenen. Ud over sin håndboldkarriere har Søren Herskind arbejdet som produktchef for Faxe Kondi og Unibrew og har dermed også arbejdet mere kommercielt med sport og markedsføring.

»Jeg har været i foreningsverdenen hele mit liv og har både oplevet den på rigtigt forenings­niveau, men også på professionelt og kommercielt niveau,« siger Søren Herskind, der også fik idéen til Sportyfied ud fra en vision om at designe sportstøj.

Til amatører og professionelle

»Vi oplevede, at salget af spillertøj var meget traditionelt baseret med stationære forretninger og ikke indrettet i forhold til kundernes behov, så vi øjnede muligheden for at komme ind og tilbyde et moderne alternativ til de traditionelle handels­metoder,« siger Søren Herskind og uddyber, at målsætningen har været, at Sportyfied skal kunne favne salg til amatørhold såvel som professionelle sportsklubber.

Det er gratis for foreningerne at bruge Sportyfied. Virksomheden tager sig af alle omkostning og administrative opgaver omkring driften, mens foreningerne til gengæld binder sig til kun at handle sportstøj ét sted. I løbet af det seneste år har Sportyfied lavet bindende salgsaftaler med omkring 40 danske klubber.

»Foreninger i dag er spændt hårdt for, så det, at vi kan tilbyde en løsning, der gør bestillingen langt lettere, og som oven i købet giver klubberne mulighed for at tjene lidt penge, har helt klart været et »selling point« for os,« siger Søren Herskind.

Søren Herskind og de to andre stiftere har fået hjælp til opstarten af en håndfuld private investorer og har i dag fem fuldtidsansatte og fire ansatte på deltid.