Forbrugerne i tvivl om reglerne ved onlinehandel

Mange forbrugere er ifølge Forbrugerrådet Tænk i tvivl om reglerne ved onlinehandel, og det er ifølge en juridisk konsulent i Forbrugerrådet Tænk i høj grad onlinebutikkernes ansvar.

Mange forbrugere har ikke styr på deres rettigheder, når de handler på nettet, men ifølge Lea Markersen, juridisk konsulent hos Forbrugerrådet Tænk, er onlinebutikkerne kilden til uvidenhed hos forbrugerne. Fold sammen
Læs mere
Foto: Jonas Vandall Ørtvig

Må du prøve din kjole eller skjorte, når du har købt den i en onlinebutik, og har du ret til at sende varer retur, som du ikke kan passe, eller bare har fortrudt at have købt?

Mange forbrugere har ikke styr på deres rettigheder, når de handler på nettet, men ifølge Lea Markersen, juridisk konsulent hos Forbrugerrådet Tænk, er onlinebutikkerne kilden til uvidenhed hos forbrugerne.

»Vi får en del henvendelser om fortrydelsesret, der viser, at de erhvervsdrivende ikke har styr på reglerne om 14 dages returret,« siger Lea Markersen.

Forbrugeraftaleloven blev ændret for godt et år siden, og selv om danskerne også inden ændringerne havde 14 dages returret, når de handlede på nettet, kan de nu i større omfang afprøve den vare, de har købt, inden de sender den retur.

Ifølge Lea Markersen er mange forbrugere usikre på returretten, og hun mener, at onlinebutikkerne i højere grad bør informere om forbrugernes rettigheder.

»Vi får også henvendelser fra forbrugere, som slet ikke ved, at den rettighed eksisterer, og det kan jo sagtens være som følge af, at der ikke er blevet informeret tilstrækkeligt på den erhvervsdrivendes hjemmeside. Så det er et problem, som der skal gøres noget ved, og som de erhvervsdrivende må tage ansvar for,« siger Lea Markersen.

Et år med ændringer

Den seneste aftalelov trådte i kraft i juni sidste år. De fleste ændringer i den nye lov handler om øget oplysningspligt, fortrydelses­ret, håndtering af returvarer og abonnementsaftaler.

Med den nye lov er meget af »det med småt« fjernet, så forbrugerne nemt kan finde relevante oplysninger om handel på nettet.

»Bestemmelserne om fortrydelsesret er meget vigtige for, at forbrugerne kan fortsætte med at handle på nettet. Fortrydelsesretten er en nødvendig rettighed, som den erhvervsdrivende også må have en interesse i, da den gør det mere attraktivt for forbrugere at handle på nettet. Det er en meget vigtig rettighed,« siger Lea Markersen.