Kort og hektisk proces op til milliardbud

Berlingske blev først sent en del af belgiske De Persgroeps interesse i Mecom. Men da det kom til stykket, skulle belgierne kun bruge 14 dage på at se Berlingske an.

Berlingske blev først sent en del af belgiske De Persgroeps interesse i Mecom. Men da det kom til stykket, skulle belgierne kun bruge 14 dage på at se Berlingske an. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det var et kort og yderst hektisk forløb, der førte til, at belgiske De Persgroep også ville købe Berlingske Media.

Af buddokumentet sendt til børsen i London fremgår det, at De Persgroep i maj tilbød Mecom 220 mio. euro (1,64 mia. kr.) for hollandske Wegener, men det blev vurderet uinteressant for Mecoms aktionærer. I stedet byder De Persgroep nu på hele Mecom og står dermed til at overtage både Wegener og Berlingske Media.

Det har givet hektisk mødeaktivitet i København i løbet af de seneste par uger, hvor belgierne har haft lejlighed til at gennemgå Berlingskes finansielle nøgletal, strategi og forretningsmodel.

»I løbet af de seneste 14 dage har vi kørt en due diligence-proces med De Persgroep, som har været inde og kigge på forretningen, og de har også været på besøg her i København og se Berlingske,« siger Lisbeth Knudsen, koncernchef og ansvarshavende chefredaktør i Berlingske Media.

Det lå ikke lige i kortene, at den belgiske medievirksomhed skulle ind på det danske mediemarked.

»Jeg tror ikke, det lå i deres strategi for to år siden, at de skulle gå ind på det danske marked. Det er en mulighed, som har budt sig til. Det siger også lidt om familien van Thillo, at den slår til, når muligheden er der, og har været tilfredse med det, de har set i Berlingske. Ellers havde de haft styrken til at sige nej,« siger Lisbeth Knudsen.

Henrik Schultz har som aktieanalytiker fulgt Mecom og Berlingske Media gennem flere år. I dag er han analytiker i norske Pan Media Group. Han kalder timingen i salget god.

»Tidspunktet for salget af Berlingske er fornuftigt. Berlingske er kommet omkring en omstrukturering, man er kommet igennem med en stor rationalisering af driften, og man begynder at se fremgang på bundlinjen. Vi ser, at tilbagefaldet i annoncer og indtægter som helhed er begyndt at stabilisere sig, og måske endda har forbedret sig en lille smule,« siger Henrik Schultz.

Ifølge analytikeren er det ikke muligt at regne den isolerede pris på Berlingske Media ud, selv om De Persgroep i maj bød 220 mio. euro for Wegener – altså uden Berlingske – og nu 245 mio. euro inklusive Berlingske.

»Jeg koncentrerer mig mere om den konkrete transaktion, som er en pris på hele Mecom på 155 pence per aktie. Det er en værdi inklusive gæld på 2,2-2,3 milliarder kroner. Det, synes jeg sådan set, er en ok værdi. Ikke vældigt flot, men ok. Det stemmer ganske godt overens med de 400-500 millioner kroner, jeg gennem flere år har værdisat Berlingske til,« siger Henrik Schultz.

Ifølge Lisbeth Knudsen kan man ikke på baggrund af buddet sige noget om prisen på Berlingske. Hun hæfter sig ved, at det samlede bud lyder på over 1,8 mia. kr.

De Persgroeps bud på Mecom kommer, efter at Mecom i sommeren 2013 droppede arbejdet med at sælge Berlingske Media som en samlet pakke. Siden fulgte en række delfrasalg, som slankede Berlingske-koncernen.

»Forhandlingerne og salgsprocessen her i Danmark har været lukket ned, og vi har ikke været involveret i konkrete initiativer. Men så kommer den her mulighed, hvor det er hele Mecom, der bliver handlet, og det er en utroligt positiv nyhed for os. Det var ikke til at forudse for et år siden, at det her var en mulighed at få så stærk en medieejer som De Persgroep,« siger Lisbeth Knudsen.