Kinesisk smartphone udfordrer Apple og Samsung i Danmark

Xiaomi - Kinas svar på Apple - forsøger nu at kile sig ind mellem iPhone, Samsung Galaxy og Huaweis smartphones.

Android-smartphonen MI 8 er Xiaomis topmodel. Den kan nu også købes i Danmark, hvor mobilselskabet »3« som Danmarks fjerdestørste har taget de første tre Xiaomi-telefoner på hylderne. Foto: »3«
Læs mere
Fold sammen

Det har længe været ventet, at det ville ske, men fra torsdag bliver det et faktum, at et af verdens bedst sælgende mobilmærker, kinesiske Xiaomi, går ind på det danske marked.

Det sker i et samarbejde med teleselskabet »3«, der i første omgang bliver ene om at forhandle den kinesiske iPhone-udfordrer herhjemme.

Hos »3« har man store forventninger til samarbejdet med det kinesiske mærke, fortæller David Elsass, der er direktør for privatkundemarkedet hos »3«.

»Deres smartphones er så enestående, at selskabet i løbet af ganske få år er blevet en af verdens førende smartphoneproducenter. Så vi glæder os til at vise danskerne, hvad deres produkter kan,« siger David Elsass.

Verdens fjerdestørste mobilproducent

Selv om navnet Xiaomi nok siger de færreste danskere noget, så er det en af de helt store spillere, som nu entrerer det danske marked.

I seneste opgjorte kvartal havde Xiaomi ifølge konsulentfirmaet Gartner en markedsandel på 8,8 procent af verdensmarkedet for smartphones.

Dermed ligger selskabet på en fjerdeplads over verdens mest solgte mærker lige efter giganterne Samsung, Huawei og Apple.

Det er da også telefonerne fra de tre konkurrenter, som Xiaomi helst vil sammenlignes med.

Tre telefoner på det danske marked

Xiaomi satser i første omgang tre telefoner i kampen om danskernes gunst.

Hvad angår specifikationer, i mobilsproget kaldet specs, der er et udtryk for, hvordan telefonen klarer sig på forskellige områder, ligger den ene af de tre Xiaomi-telefoner, Mi8, der kommer på det danske marked, nogenlunde på niveau med konkurrenterne.

Til gengæld er prisen, som er på 3.999 kroner, op mod et par tusinde lavere end hos de dyreste konkurrenter. Den anden telefon, der introduceres herhjemme, er Mi Mix S2, der i højere grad skal sælges på designet. Den koster 500 kroner mere.

Den tredje telefon er en prisbillig udgave til 1.299 kroner.

Ekspert: Begrænset effekt lige nu

Ifølge John G. Pedersen, der som redaktør på netmediet meremobil.dk følger udviklingen på mobilmarkedet tæt, vil Xiaomis ankomst på det danske marked have en begrænset effekt i starten. Markedet er ganske enkelt for fastlåst, siger han.

»Men det skaber naturligvis en uro på markedet på længere sigt, da kinesiske telefoner ofte lanceres til meget lave og konkurrencedygtige priser.«

Men danske forbrugere skal ikke forvente, at Xiaomis overordentligt lave priser forbliver stillestående.

»Det er et marketingsgreb, man bruger, for at få folk til at kigge efter produktet. Om det er holdbart på den lange bane, vil jeg stille mig meget kritisk over for. Når man har været på markedet i et stykke tid med lave priser på telefoner med gode specifikationer, så sætter man gradvist priserne op, så man når markedsniveauet,« siger John G. Pedersen.

Kinas svar på Apple

Xiaomi, som hidtil har været ukendt i Europa men er blevet kaldt Kinas svar på Apple, gik sidste år i land i Spanien og er nu kommet til Danmark. Selskabet er verdens fjerdestørste mobilproducent efter Samsung, Huawei og Apple og solgte i april-juni 31,9 millioner telefoner, hvor Apple som nummer tre solgte 41,3 millioner. Dermed sidder Xiaomi på 9,3 procent af det globale smartphonemarked, viser nye tal fra analysehuset IDC. Det er en fremgang fra 6,2 procent for et år siden.

Xiaomi er blevet stor på det kinesiske hjemmemarked og i nabolandene og blev for nylig børsnoteret. I Indien har Xiaomi overhalet Samsung, der er verdens største mobilproducent.

Markedet ændrer sig dog. På verdensplan overhalede kinesiske Huawei i 2. kvartal Apple og er nu verdens næststørste smartphoneproducent efter Samsung. Herhjemme slog Huaweis P20 Lite-smartphone Apples iPhone X af tronen som den bedst sælgende hos teleselskabet Telia. iPhone X havde ligget på 1.-pladsen i seks måneder.

/ritzau/Th.