Kina og Indien forbliver verdens største diabetesmarkeder

Det er ikke uden grund, når Novo Nordisk sætter prisen på sin nye medicin efter, hvad rige patienter i Kina og Indien har råd til at betale. De to lande har langt flere diabetikere end Europa eller USA, og væksten vil fortsætte i årene frem.

Foto: STOYAN NENOV.
Læs mere
Fold sammen
382 millioner mennesker verden over har diabetes. Det svarer til 8,4 pct. af verdens befolkning. 175 millioner af dem, der har diabetes, ved det ikke endnu.

Det viser den nyeste udgave af den internationale diabetesforening IDFs statistik, IDF Diabetes Atlas, som offentliggøres i dag i forbindelse med den årlige, verdensomspændende diabetesdag.

Langt de fleste har type 2-diabetes, som traditionelt er blevet set som et vestligt livsstilsproblem. Men IDF Diabetes Atlas viser, at Kina med knap 100 millioner diabetikere, har flere diabetikere end Europa og USA til sammen, og at Indien med 65 millioner diabetikere også ligger langt foran både USA og Europa, der kan tælle henholdsvis 56 og 24 millioner diabetikere.

Hvis ikke der sker noget radikalt, vil diabetesepidemien sprede sig med voldsom hast i vækstmarkeder som Kina, Indien og Mellemøsten. IDFs fremskrivninger viser, at verden vil have 592 millioner diabetikere i 2035. Det svarer til en vækst på 55 pct.

Væksten vil være voldsomst på vækstmarkeder. Kina står til en vækst på 45 pct., mens væksten i Indien og Brasilien bliver 65 pct. Værst ser det dog ud i MENA-regionen, som omfatter Mellemøsten og Nordafrika. Her vil antallet af diabetikere næsten blive fordoblet frem mod 2035, hvis IDF får ret.

Tallene er lavet for at få politikere verden over til at gribe til handling og styrke forebyggelse og adgangen til behandling. Men tallene bliver også nærstuderet af analytikere og investorer, for de er nemlig også et pejlemærke for markedspotentialet for Nordens p.t. mest værdifulde børsnoterede selskab, Novo Nordisk, der er verdens største producent af diabetesmedicin.

Novo Nordisk har det seneste halve års tid vakt en vis opsigt, fordi selskabet nu åbent siger, at det sætter prisen på nye produkter efter betalingsvilligheden blandt rige kinesere, indere og brasilianere. Tidligere på året valgte selskabet at lade være med at markedsføre den nye, langtidsvirkende insuli, Tresiba i Tyskland, fordi de tyske myndigheder ikke ville betale den pris, Novo Nordisk forlangte.

Ser man på IDFs tal for forekomst af diabetes på verdensplan og på fremskrivninger frem mod 2035, forstår man, hvorfor Novo Nordisk er villig til at opgive et marked som Tyskland. Tyskland har p.t. 7,6 millioner diabetikere og udsigt til, at tallet vil stige til 12,8 millioner i 2035, mod Kinas knap 100 millioner diabetikere med udsigt til 145 millioner i 2035.

»En del af ligningen bag Novo Nordisks prispolitik er helt bestemt disse tal,« siger Sydbanks medicinalanalytiker Søren Løntoft Hansen.

Han fremhæver øget urbanisering, stigende velstand og villighed til selv at betale for den nyeste behandling, som faktorer, der i sig selv vil få antallet af diabetikere og dermed Novo Nordisks marked til at vokse. Dertil kommer, at andelen af patienter, som endnu ikke har opdaget, at de har diabetes, er ekstra stor på de nye vækstmarkeder.

Ifølge Mike Doustdar, direktør for International Operations hos Novo Nordisk, kommer de seneste tal fra IDF ikke som en overraskelse. Selv om han ikke vil være med til at juble over, at væksten er særlig stor i visse regioner, lægger han ikke skjul på Novo Nordisk interesse i de nye vækstmarkeder.

»Hvis vi tager Indien med én milliard mennesker og 65 millioner diabetikere, så er der patienter, som har brug for alle vores forskellige typer af diabetesbehandling, herunder også dem, der har råd til at betale for de nyeste, dyreste produkter af topkvalitet. Novo Nordisk er det eneste selskab i verden, der kan tilbyde både de humane insuliner, som alle kan betale, og de dyreste produkter. Det betyder, at vi står godt på det indiske marked,« siger Mike Doustdar.