Tre ting som kan øge Novo Nordisks vækst i 2014

En række begivenheder kan ændre billedet i mere positiv retning for Novo Nordisk næste år.

»Det, vi klart håber på for 2014, er, at vækst i insulinmarkedet igen tager til. En af de ting, der kan bidrage positivt her, er at de amerikanske sundhedsreformer kommer til at virke, så flere fattige amerikanere får adgang til nye behandlinger. Det ville kunne skabe yderligere vækst for Novo Nordisk,« siger Jesper Brandgaard, selskabets koncerndirektør med ansvar for finans, til Berlingske Business.CFO NOVO Nordisk, Jesper Brandgaard Fold sammen
Læs mere
Foto: Erik Refner
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

2014 ser ikke ud til at blive det mest prangende år i Novo Nordisks historie. Selskabet forventer, at både salg og indtjening vil vokse med lige under ti procent. Selv om mange direktører ville være lykkelige for sådan en fremgang, så er det beskedent set i forhold til historien i Novo Nordisk.

Den forholdsvis konservative udmelding, som i øvrigt til forveksling ligner de forventninger, Novo Nordisk meldte for 2013 i oktober sidste år, kan dog blive gjort til skamme, hvis en række forhold falder i hak.

»Det, vi klart håber på for 2014, er, at vækst i insulinmarkedet igen tager til. En af de ting, der kan bidrage positivt her, er at de amerikanske sundhedsreformer kommer til at virke, så flere fattige amerikanere får adgang til nye behandlinger. Det ville kunne skabe yderligere vækst for Novo Nordisk,« siger Jesper Brandgaard, selskabets koncerndirektør med ansvar for finans, til Berlingske Business.

Ifølge Jesper Brandgaard er væksten i salget af insulin målt i volumen på verdensplan faldet det seneste år fra seks-syv pct. om året til nu fem pct.

Værst ser det ud på verdens største insulinmarked USA, hvor salgsvæksten er aftaget fra fem pct. til nu tre pct.

Samtidig skuffer salget af Victoza en kende i året første ni måneder. Det skyldes dels justeringer for rabatter og valutakursudviklingen i tredje kvartal. Men den bekymring, der har været for, at den lægemiddelgruppe, Victoza tilhører, kan øge risikoen for kræft i bugspytkirtlen, har også spillet ind.

Resultatet er ifølge Jesper Brandgaard, at den underliggende vækst i salget af Victoza i øjeblikket er på omkring 130-140 millioner kr. i kvartalet mod forventet 150 til 200 millioner kr.

De seneste tal tyder dog, ifølge Jesper Brandgaard til at skepsis over for Victoza er ved at være overvundet blandt lægerne, som igen udskriver midlet til nye patienter.

»Hvis den rebound for Victoza fortsætter, kan det være med til at påvirke salgsudviklingen i mere positiv retning i 2014,« siger Jesper Brandgaard, der dog nævner to faktorer, som kan trække i den anden retning, når det gælder Victoza.

Det drejer sig dels om resultaterne af et studie, hvor Victoza og en ny ugentligt GLP1-analog (samme slags lægemiddel som Victoza, red.), Dulaglutid fra Eli Lilly bliver sammenlignet.

Dulaglutid ventes godkendt i 2014, og hvis den klarer sig godt i forhold til Victoza, kan det få negativ betydning for Novo Nordisks salgstal. Det andet handler om lanceringen af en helt nye slags diabetestablet fra amerikanske Johnson & Johnson.

Lanceringen ser foreløbig ud til at gå ud over salget af andre diabetestabletter. Hvorvidt den også vil kunne konkurrere med Victoza, der skal injiceres, er endnu uklart.

Endelig fremhæver Jesper Brandgaard lanceringen af selskabets nye, langtidsvirkende insulin Tresiba, som en faktor, der kan bidrage mere positivt til salget, end Novo Nordisk har turdet regne ind i forventningerne på nuværende tidspunkt.

Især lanceringen i Japan giver anledning til optimisme. I løbet af få måneder, har Tresiba opnået en markedsandel af markedet for langtidsvirkende insulin på ni pct.