Jubii-investorer træder frem

Kort før jul købte administrerende direktør Peter Lundsgaard internetportalen Jubii. I ryggen havde han en række partnere, som Business.dk nu kan løfte sløret for. Skype-milliardær spøger stadig i baggrunden.

Peter Lundsgaard er selv blandt ejerne af det Jubii, som han er administrerende direktør for. Foto: Morten Juhl, Scanpix
Læs mere
Fold sammen
En købmand og to IT-brødre har været med til at sende internetportalen Jubii tilbage på danske hænder. Sammen med administrerende direktør Peter Lundsgaard skal de igen gøre den underskudsgivende internetportal til en succes.

Berlingske Business kunne kort før jul berette, at Peter Lundsgaard sammen med en række private danske investorer har købt Jubii af tyske Lycos.

IT-brødre med i investorgruppe

Han oplyser nu til Business.dk, at investorgruppen tæller IT-brødrene Morten og Jacob Elk, der blandt andet står bag det succesfulde site 123Hjemmeside, hvor danskerne kan få hjælp til at bygge deres egen hjemmeside. De to brødre ejer tilsammen 25 procent af aktierne i Jubii - samme andel som Peter Lundsgaard selv. Også Hørsholm-købmanden Jens Jakobsen, der for nylig har solgt tre Matas-butikker, har købt en ejerandel på 25 pct.

De tre parter skal aktivt drive virksomheden, mens de sidste 25 pct. af aktierne ejes af et passivt investeringsselskab med en række investorer, som Peter Lundsgaard ikke vil oplyse.

»Vi er tre aktive partnere, der er fuldstændigt uafhængige af strategiske interesser i firmaet. Det er en fantastisk situation for mig. Jeg kunne ikke have ønsket mig det bedre,« siger Peter Lundsgaard.

Afviser ikke, at Janus Friis er med

Han vil ikke afvise, at der er hold i spekulationerne om, at Skype-milliardæren og Jubii-chefens personlige ven, Janus Friis, har investeret i selskabet bag den sidste fjerdedel af aktierne.

»Det kan jeg ikke udelukke. Vi har en klar aftale om ikke at oplyse, hvem der har investeret i de sidste 25 procent,« siger Peter Lundsgaard.

Han vil dog godt afvise, at den danske internetkæmpe Freeway med Morten Wagner i spidsen har skudt penge i foretagendet.

»Vi har ikke nogen danske, strategiske investorer,« siger Peter Lundsgaard.

Mediechefer tager fejl

Han kunne mellem jul og nytår læse i Berlingske Tidende, at cheferne for en række af landets største mediehuse ikke tror på, at han kan indfri ambitionerne om at gøre Jubii til en overskudsforretning allerede i 2009.

»Det kan jeg da godt forstå, at de vurderer. De kender jo ikke vores planer men kun det, de har læst i pressen. Det er vores opgave at bevise, at de tager fejl,« siger Peter Lundsgaard.