Heftig kamp om søgninger på nettet

Mens Microsoft slås for at få fingre i Yahoo, og Google forsøger at forhindre det, kom der i sidste uge endnu en udfordrer i kampen om den voksende annonce-kage. Nu vil også Cuil indenfor i varmen.

Nettet har været skueplads for en lang række af søgemaskiner, hvoraf nogle er gået nedeom og hjem, mens andre er blevet opkøbt og integreret ind i hinanden. Fold sammen
Læs mere
Foto: Scanpix
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Der er nærmest totalt røre i den globale søgemaskine i disse dage. Microsoft vil have Yahoo. Google vil gerne stikke en kæp i hjulet på ægteskabet. Yahoo vil måske og måske ikke have Microsoft - og for at gøre forvirringen nærmest total, meldte der sig i den forløbne uge en ny, seriøs spiller på banen. Søgemaskinen Cuil, der indtil videre lægger sig halen af en efterhånden lang række forsøg på at lave den perfekte søgemaskine og udfordre Google på tronen som den foretrukne.

Årsagen til alt virakken er annoncer - annoncer på søgeresultater, som bliver stadigt mere avancerede. En kunst, Google har forfinet til det nærmest perfekte, fordi annoncernes indhold følger det, folk søger på - og dermed altid er relevante.

Det er en kunst, som også nettets øvrige aktører prøver at lære, men hidtil har ingen formået at nå, hvad Google har nået - at skovle penge ind i spandevis. Søgemaskineeksperten Mikkel deMib spår dog ikke Cuil mange chancer.

»Cuil er skabt af dygtige folk, og tjenesten er en af de mere seriøse bud på en Google-konkurrent. Problemet er, at de fokuserer på at have et langt større indeks end Google. Det har de måske også - og måske har de ikke. Men det siger jo intet om kvaliteten af søgeresultaterne, og størrelse som kvalitetsparameter i sig selv var en diskussion, der stoppede helt tilbage i 90erne,« siger han.

Fire store tilbage
Nettet har gennem tiderne været skueplads for en nærmest uendelig lang række af søgemaskiner, hvoraf nogle er gået nedeom og hjem, mens andre er blevet opkøbt og integreret ind i hinanden.

I dag er de fire store tilbageværende Google, Yahoo, Microsoft Live Search og endelig den kinesiske Baidu, som få her til lands kender.

Krigen om at levere søgeresultater til internetbrugerne er dog langt fra slut - men udskildningsløbet er blevet hårdere.

»Der skal meget mere til i dag, end der skulle i halvfemserne. I dag er det meget mindre sandsynligt, at to gutter finder på noget genialt i en garage. Det er mere sandsynligt, at en spiller som Microsoft ender med at vinde terræn.«

I Danmark har søgemaskinen Jubii netop offentliggjort et dårligt regnskab, der endte med et underskud på 24 millioner kroner.

Direktør hos Jubii, Peter Lundsgaard, annoncerede dog tidligere på året et helt radikalt strategiskifte, hvor næsten alt på sitet skal skiftes ud og erstattes af meget mere fokuseret journalistisk indhold, som Jubii så vil sælge annoncer til. Samtidig skal selve søgemaskinen relanceres.

Selv om strategien virker offensiv, handler den også om at skærpe Jubiis profil på et område, hvor flere og flere hyæner forsøger at få en bid af kadaveret - eller guldkavlen, som direktøren for Foreningen af Danske Interaktive Medier, Jon Lund, foretrækker at kalde online-annoncemarkedet.

En flyvende start
Cuil fik dog en flyvende start, som kun få nystartede virksomheder kan drømme om, med spalteplads i næsten alle internationale IT-medier, men da opvakte bruger begyndte at teste søgemaskinen viste det sig, at den ikke just lever op til løfterne om at være bedre end de eksisterende. Ovenikøbet endte Cuil med at gå ned, fordi der var for mange brugere.

»Der er stadig mulighed for at nogen kan komme og på relativt kort tid tage en ordenlig bid af markedet. Men i realiteten er de nok nødt til at håbe på, at Google og Yahoo laver fejl og dummer sig.«

Cuil er blot en blandt mange tilbud om søgning på nettet. Blandt andre har tjenesten Mahalo trukket en del omtale - men særligt Wikia Search er et spøjst bud, fordi den matematiske algoritme, som søgemaskinen bruger, er åben og tilgængelig for alle. Det er en sådan algoritme, der er Googles største forretningshemmelighed, men hos Wikia Search kan alle gå ind og tjekke den ud og gøre den bedre.