Jubii går en usikker fremtid i møde

Fremtiden for den danske søgemaskine Jubii er endnu usikker, efter at det i september kom frem, at de tyske ejere har sat Jubii til salg. Spørgsmålet er, hvad Jubii kan bruges til for en ny ejer.

De fleste kender Jubii, men kun få danskere bruger søgemaskinen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Brian Bergmann
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Hvad har Jolly Cola til fælles med søgemaskinen Jubii?

Umiddelbart ingenting. Og så alligevel. Mens de fleste danskere kender Jolly, er der umanerlig langt mellem dem, der har drukket en for nylig. Nogenlunde sådan er det også med søgemaskinen Jubii, som de fleste netbrugere kender, men kun relativt få bruger. Og selv om Jubii-direktør Peter Lundsgaard i maj over for Berlingske Business afslørede, at en omfattende relancering af portalen var på trapperne, endte portalen alligevel med at blive sat til salg af den tyskbaserede koncern Lycos Europe, der har ejet portalen i en årrække. Nyheden om at Jubii var sat til salg gik rundt i næsten alle danske erhvervsmedier, men selv om budfristen angiveligt skulle være lukket i begyndelsen af september, er der endnu nærmest totalt stilhed om, hvem der har lagt bud på den danske søgeportal. Men noget tyder på, at et salg rykker nærmere – i hvert fald nægter Jubii selv at udtale sig, og når man prøver at få hul igennem, lyder svaret, at »Jubii ikke udtaler sig til pressen denne måned«.

Hvad det præcist betyder, er dog uklart, ligesom det også er uklart, hvem der præcist skulle have interesse i at købe den svindende portal. Fra at have været den største danske webportal i årevis, er Jubii i dag rutschet ned som nummer 15 på listen over de mest besøgte danske website. Jubii har dog stadig en betydelig trafik, og på nettet er trafik lig annoncekroner, men både sites fra Berlingske, JP/Politikens Hus, DR og TV2 er i dag så betydelige trafikmagneter, at trafikken fra Jubii ikke nødvendigvis vil gøre en afgørende forskel. Jubii er med andre ord blevet overhalet af dem, der ellers kunne have været interesseret i at købe.

Jubiis direktør, Peter Lundsgaard, har dog svaret igen med en ændringsproces, der i al sin enkelhed handler om at rydde op og optimere. Portalen har tidligere været præget af et syndigt rod af forskellige tilbud, men fremover skal sitet være langt mere fokuseret. Derfor har Jubii lavet eksklusivaftaler med en håndfuld leverandører, der leverer indhold, mens Jubii står for annoncer og trafik.

Oprydnning i gang

Et af dem er kvindeportalen Amine.dk, men Peter Lundsgaard har tidligere sagt til Berlingske Business, at 80 procent af Jubii er skiftet ud inden nytår. Den oprydningsproces er allerede nu ved at slå igennem, men foran ligger et langt sejt træk for at få Jubii tilbage i toppen af den danske netverden. Og der er langt. For selv om Jubii er et ganske kendt brand på nettet, har sites som krak.dk og dr.dk over tre gange så mange brugere som Jubii. Ifølge FDIM, der laver den officielle trafikstatistik, har Jubii blot 541.000 brugere, mens Danmarks største kommercielle site, krak.dk, trækker 1,7 mio. brugere om måneden.

Da nyheden om, at Jubii var sat til salg, kom ud i begyndelsen af september, var forlydenderne, at magasinkoncernen Aller skulle være blandt de interesserede købere, men Aller afviste selv at kommentere rygterne.

Hos Kaupthing Bank vurderer medieanalytiker Henrik Schultz, at Jubii faktisk kan være interessant for en række virksomheder, der gerne vil opbygge positioner på nettet. eBays nylige køb af Den Blå Avis for 2,1 mia. kroner understreger ifølge Henrik Schultz, at der er bevægelser i gang på det danske marked for online-annoncering, hvor det viser sig, at dagbladenes dominerende positioner ikke er uangribelige. Både eBay og Google har tidligere fremhævet, at det er i nedgangstider, at dagbladsannoncer flytter på nettet. Dels fordi det er billigere, men også fordi online-annoncer oftere fører til handler, mens avisannoncer oftere handler om profilering og synlighed. Dertil kommer, at effekten er lettere at måle. Mens eBay har sat sig for at gafle dagbladenes rubrikannoncer, har Google sat sig på søgeordsannoncerne. Og Jubii placerer sig et sted midt imellem de to – i et marked, hvor ingen spillere endnu er dominerende. Endnu.

Opdelt marked

»Det, der er det interessante, er, at det danske marked er frygteligt fragmenteret i forhold til andre markeder. Men det er et område, hvor man lærer meget i disse år. Det ser ud til, at de, der formår at opbygge store positioner på nettet, også bliver voldsomt dominerende og derfor voldsomt profitable. Mange har prøvet det i Danmark, men ingen er rigtig lykkedes med det. Men min vurdering er, at der er interesse for at opbygge online-positioner i Danmark, hvor ingen har den attrattive position som dominerende. Det er det, der gør et site som Jubii interessant,« lyder hans vurdering.

Problemet er imidlertid, at Jubii er oppe mod hård konkurrence. Selskabet er i dag mere en portal end en søgemaskine, og på det marked er konkurrenten Microsofts msn.dk næsten tre gange så stor målt i antal brugere. Tilmed har Microsoft-chef Darren Huston tidligere fortalt Berlingske Business, at selskabet har sat sig for at udbygge sit online-univers i forbindelse med næste generation af Windows.

»Det kan blive svært at reetablere Jubiis position. Der skal i hvert fald investeres en del i det, for meget er gået tabt de seneste tre-fire år, hvor man pludselig er nødt til at slås med selskaber som Krak, Eniro og eBay. Spørgsmålet er, hvor meget Jubii som brand er værd, og hvor meget man kan få gang i det igen. Men efter at eBay spillede ud med købet af den Blå Avis, er det i hvert fald sikkert, at man ikke skal vente for længe. Vil nogen satse med Jubii, skal de i gang nu.«

Hvem vil købe?

Hvem der ender med at købe portalen, tør han dog ikke gætte på. Men han anser ikke Aller for at være den mest oplagte og peger i stedet på Google, Microsoft, eBay – og måske mediekoncernen Schibsted som virksomheder, der kan være interesserede i Jubiis trafik og annoncer. Men hvad Jubii er værd i kroner og øre, tør han ikke gætte på.

Hos Berlingske Media, er interesseren for Jubii dog mere end beskeden. Berlingskes egen koncernchef, Lisbeth Knudsen har tidligere udtalt, at en af de store trusler mod de etablerede dagblade er de nye spillere på banen som Google, eBay og Microsoft, og dagbladene er nødt til at tilbyde adgang til andet end bare en papiravis, hvis de vil tiltrække annoncer i fremtiden. I stedet skal mediehusene give adgang til et univers af forskellige annonceringsmuligheder. Samtidig har Google – trods en lillebitte salgsafdeling i Danmark – allerede formået at hente 20 procent af det samlede danske marked for onlineannoncer, og også netgiganten eBay har meldt ud, at selskabet via ejerskabet af Den Blå Avis også har set sig varm på de mere klassiske online-annoncer og ikke blot rubrikannoncerne.

Nye tider

Berlingske Media er dog ikke blandt de potentielle købere.

»Vi har ikke budt på Jubii. Efter min opfattelse er det ikke længere en tilstrækkelig interessant spiller. Der er kommet mange nye på markedet, som går ind på de områder, hvor Jubii er, og Jubii har også selv fået en anden konkurrencesituation, end da virksomheden startede,« siger koncernchef i Berlingske Media, Lisbeth Knudsen.

Søgemaskine-eksperten Mikkel deMib Svendsen mener dog ikke på nogen måde, at man skal afskrive Jubii.

»Jubiis store force er at involvere brugerne, og debatområdet er meget stort. Det er et område, hvor Jubii har en styrke, der kan bygges videre på. Brugerne deltager og er meget aktive, og det er et område, hvor Google ikke har været gode. Det er straks mere kompliceret med søgningen, hvor Jubii nok bør satse på at lave en lokal søgestrategi, som Google ikke har,« mener han.

Mikkel deMib mener dog ikke, at Jubii nogensinde kommer til at få den altdominerende position, de engang havde – men derfor kan det i hans øjne godt lade sig gøre, at få en god forretning ud af Jubii.