Jobannoncer er mangelfulde

Lokkemad. I jobannoncer vrimler det med krav til både det personlige og det faglige, men alt for ofte glemmer virksomhederne at skrive, hvad de selv kan tilbyde deres kommende medarbejdere.

Godt humør, åbenhed og en dynamisk personlighed er alle egenskaber, som danske virksomheder flittigt kræver af potentielle ansatte i jobannoncer. Og især de blødere værdier vejer langt tungere i dag end før i tiden, når erhvervslivet skal søge efter kvalificerede medarbejdere.

Mange tilbud på håndenMen alt for ofte leder virksomhederne forgæves, og det skyldes ifølge Kaare Danielsen, der er direktør for landets største internetbaserede jobdatabase, at de ofte glemmer at fortælle, hvad de selv kan tilbyde interesserede ansøgere.

- I disse tider med mangel på arbejdskraft er firmaerne nødt til at reklamere lidt for sig selv for at få fat i de bedste medarbejdere. En del af de mennesker, der læser jobannoncer, kan jo have mange tilbud på hånden, siger han og understreger, at det ikke er nok bare at skrive, hvad virksomhedens omsætning var i seneste kvartal, forklarer han.

Drukner i mængdenNetop på grund af det økonomiske opsving er der rift om de gode medarbejdere og især på nettet, lægger det pres på de mindre virksomheder.

De jobsøgende leder nemlig ofte efter logoer og navne, de kender, og det gør det svært for en mindre virksomhed, hvis man eksempelvis er i konkurrence med TDC om en medarbejder.

Derfor er det ikke nok bare at skrive, at ens virksomhed er dynamisk. Al erfaring viser nemlig ifølge Kaare Danielsen, at folk vil have konkrete oplysninger om, hvad der forventes af dem i deres nye job.

- Det er ikke nok at skrive, at man er en dynamisk virksomhed. Folk vil vide, hvorfor lige netop den virksomhed er spændende, og hvad den kan tilbyde. Og her bliver især de mindre virksomheder nødt til at stramme op, hvis de vil undgå at de store koncernen løber med de kloge hoveder, understreger han.

Kræver opsøgende arbejdeSamme holdning deles af Frank Kroghøj Sørensen, der er direktør for Human Selections, som især hjælper firmaer med at hyre sælgere. Derfor mener han, virksomhederne bør være utrolig målrettede.

- Vi hører tit om kandidater, der sidder med 20-30 tilbud, og så gælder det altså om at gøre opmærksom på, hvorfor de lige netop skal vælge én virksomhed frem for en anden. Samtidig understreger det også vigtigheden af selv at være opsøgende og gå ud og prikke folk på skulderen, fastslår han.