Højere regning var ikke i orden

Dansk Bredbånd skal betale over en halv million kroner tilbage til kunderne, der pludselig fik højere Internet-fart - og en ditto regning.

Dansk Bredbånd satte farten - og prisen - op hos sine nordsjællandske kunder. Det må man ikke uden deres accept, siger forbrugerombudsmanden. Fold sammen
Læs mere
Man kan ikke bare sætte kundernes Internet-hastighed op og bagefter tage sig bedre betalt.

Det må Internet-leverandøren Dansk Bredbånd nu sande, efter at forbrugerombudsmand Henrik Øe har pålagt selskabet at betale over en halv million tilbage til 1.809 kunder i Nordsjælland.

300 kroner til alle

»Dansk Bredbånd har opkrævet beløb uden hjemmel, og de penge skal tilbage til kunderne,« siger Henrik Øe, der kalder fremgangsmåden i strid med reglerne om god markedsføringsskik.

Dansk Bredbånd har lovet, at kunderne senest 30. april hver især får de 300 kroner tilbage, som blev opkrævet, da Dansk Bredbånd 1. december 2008 satte deres hastighed op på den fiberforbindelse, som de havde købt hos DONG Energy, men samtidig lod månedsprisen stige med 100 kroner.

Reglerne foreskriver, at kunderne skal acceptere, når betingelserne for køb af et produkt ændres.

ATP i ejerkredsen

Dansk Bredbånd ejes af pensionskassen ATP, Dansk Kapitalanlæg, InnFond samt NEF Fonden og SEAS-NVE. Der er desuden nogle private ejere.

DONG Energys fibernet blev før jul solgt til TDC.